11 noiembrie 1926
se deschide Route 66
Hit the road!
Route 66, una din vedetele autostrăzilor americane și printre primele construite, a dat frâu liber cailor putere la 11 noiembrie 1926. Pleca din Chicago, Illionois, traversând statele Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico și Arizona, înainte de a se relaxa, după 3.940 de km, la punctul terminus Santa Monica, din însorita Californie. O adevărată vedetă, a fost titlu de emisiune și hit muzical, în interpretări celebre: Nat King Cole, Bing Crosby, Chuck Berry, the Rolling Stones sau Depeche Mode.
Go West
US 66 a fost principala arteră de transport pentru cei care emigrau înspre Vest, mai ales în anii '30 și de câștig pentru cei care trăiau în preajma sa. Afacerile de-a lungul drumului au înflorit datorită popularității sale crescânde și acești oameni au luptat pentru a păstra drumul deschis, în fața amenințării reprezentate de mai modernul sistem de autostrăzi interstatale.
Pentru a se menține în formă, legendarul drum trecut prin multe lucrări de îmbunătățire și modernizare, dar se pare că vremurile au avut viteză mai mare și l-au depășit. În 1985, a fost oficial exclus din sistemul de autostrăzi, după ce porțiuni întregi fuseseră înlocuite de tronsoane de autostradă modernă. Bucățile de drum care traversează Illinois, Missouri, New Mexico și Arizona au fost denumite de autoritatea națională „Historic Route 66”. Unele state au integrat porțiunile din Route 66 situate pe teritoriul lor în sistemul de drumuri statale.
Podul suspendat Golden Gate, o minune de milioane... de dolariGolden Gate din San Francisco este un pod peste strâmtoarea care iese în Oceanul Pacific și un simbol al acestui oraș american
Pe drumul cel bun
Ideea de a construi un drum rapid între Chicago și Los Angeles a aparținut oamenilor de afaceri Cyrus Avery din Tulsa, Oklahoma și John Woodruff din Springfield, Missouri. Discuțiile despre constituirea unui sistem national de autostrăzi au început, iar Route 66 a fost printre primele candidate, deși la început nu se numea așa. Avery dorea ca drumul să fie denumit printr-un număr rotund și a propus cifra 60. Ca întotdeauna atunci când o comisie se ocupă de o problemă, au izbucnit controverse între reprezentanții statului Kentucky, care doreau o autostradă între Virginia Beach și Los Angeles, cu numele US 60 și una între Chicago și Springfield, care să fie US 62. Până la urmă, au decis ca ruta Virginia Beach - Springfield, să fie US 60 și Chicago - L.A. să fie US 62. Însă Avery și inginerul constructor John Page s-au oprit la „66”, care nu era revendicată de nimeni. S-au gândit că dublura numerică va fi ușor de reținut și de pronunțat și au avut dreptate. Au luat în calcul și semnificația numerologică a cifrei, considerată aducătoare de succes și bunăstare.
Povești de drum lung
Tot Cyrus Avery a pus bazele Asociației U.S. Highway 66, pentru a promova asfaltarea completă a drumului, care a fost finalizată de abia în 1938. Prima acțiune de amploare a organizației s-a desfășurat în anul 1928, sub genericul „Bunion Derby”, un maraton de la Los Angeles la New York, în care bucata dintre Los Angeles și Chicago ar fost străbătută de participanți pe Route 66, pentru a-l aduce în atenția publicului. Și a funcționat. Mai mulți demnitari și jurnaliști îi așteptau și îi încurajau pe participanți de-a lungul drumului. Cursa s-a terminat în Madison Square Garden, din New York, unde premiul de 25.000 de dolari (la valoarea actuală ar fi peste 300.000 de dolari) a fost înmânat lui Andy Hartley Payne, un atlet Cherokee din Oklahoma. Asociația și-a plasat primul anunț publicitar în 1932, în ziarul Saturday Evening Post. Anunțul îi îndemna pe americanii care doreau să meargă la Los Angeles la Jocurile Olimpice de Vară programate în acel an, să aleagă Route 66 pentru a ajunge acolo. Toate acestea au contribuit enorm la creșterea popularității drumului și la transformarea sa într-un simbol american. Nu degeaba apare el și în marea literatură. Cartea lui John Steinbeck, „Fructele mâniei” a fost inspirată de o călătorie a autorului de la Chicago înspre Vest, în anul 1937. Acesta îl numește „lunga potecă de asfalt” și „mama drumurilor”.
Canalul Panama, o autostradă pe apă între Atlantic și PacificCanalul Panama, care leagă Oceanul Atlantic de Pacific este o idee veche de sute de ani, însă a fost pusă în practică doar în secolul XX, aducând azi venituri de miliarde de dolari
Tot pe Route 66 și-a găsit inspirația și compozitorul Bobby Troup. El și soția sa, Cynthia călătoreau spre Hollywood, unde Bobby dores să își încerce norocul și au ales traseul care i-a purtat de pe US 40 pe US 66. Inițial bobby dorea să scrie depsre US 40, dar Cynthia a sugerat titlul „Get Your Kicks on Route 66”, hitul s-a născut pe drum și a crescut cu ajutorul vocii lui Nat King Cole, care l-a înregistrat după puțin timp.
În anii '60, US 66 devenise deja preferata turiștilor care se îndreptau spre Los Angels. Aveau motive întemeiate să aleagă această rută. Drumul trecea prin așa numitul Painted Desert, renumit pentru rocile sale colorate, situat între Grand Canyon National Park și Petrified Forest National Park. Craterul de meteorit din Arizona, cu un diametru de 1.200 de metri și după cum se spune cel mai bine conservat loc de impact de acest gen, era un alt punct de atracție. Turismul a înflorit și, odată cu el, tot felul de afaceri de-a lungul drumului. De la moteluri în formă de cort indian și tarabe cu gustări, la magazine cu suveniruri indiene și ferme de reptile.
Muzica country, pe gustul tuturorCountry music este unul din cele mai îndrăgite stiluri muzicale din lume și a avut o evoluție interesantă, ajungând azi cunoscut în toată lumea
Grotele de la Meramec, de lângă St. Louis, afișau bannere pe clădiri, prin care își făcea reclamă ca fiind „ascunzătoarea lui Jesse James”. Localul The Big Texan promitea o friptură de 2 kg oricui ar fi putut să o înfulece pe toată într-o oră. Tot pe acest drum s-a născut și industria fast food: Red's Giant Hamburg din Springfield, Missouri, primul restaurant drive-through și primul McDonald's la San Bernardino, California. Schimbările de acest tip au creat drumului faima de microcosmos aproape perfect al culturii din America, unită de acum prin puterea automobilului.
Referințe: