20 martie

Ziua Internațională a Fericirii

Sănătate și frumusețe Monica

O zi specială, din fericire

Din fericire, mentalitatea oamenilor începe să se schimbe. Din fericire, ne dăm seama că evoluția nu reprezintă doar progres economic, că o societate mai bună nu poate fi cumpărată, ci trebuie construită. In 2011, Adunarea Generală a Națiunilor Unite a adoptat o rezoluție prin care fericirea era recunoscută ca ”un obiectiv uman fundamental” și făcea apel la ”o abordare incluzivă, echitabilă și echilibrată a creșterii economice, care să susțină fericirea și bunăstarea tuturor oamenilor”. În 2012, a avut loc prima Conferință a Națiunilor Unite dedicată fericirii, iar ziua de 20 martie a fost oficial numită Ziua Internațională a Fericirii.

Secretul fericirii nu mai e un secret

Vestea bună e că starea de fericire chiar există, e printre noi și poate fi atinsă. Vestea rea e că trebuie să punem osul la treabă pentru asta. Cercetători de pe toate continentele, cu religii, convingeri și culturi diverse, au studiat fenomenul sub toate aspectele sale. Anumite concluzii sunt comune tuturor: poate că nu există o rețetă universală, dar există anumite ingrediente care, folosite cu încredere, ne ajută să dăm un gust mai bun meniului cotidian al vieții. Iar acesta poate fi un pas important pe drumul nostru către fericire.

Ajută-i pe ceilalți

Grija față de cei din jurul nostru, se pare că este o condiție fundamentală a propriei fericiri. Atunci când ne oferim ajutorul, acest gest nu reprezintă un lucru bun doar pentru ceilalți, ne face și pe noi mai fericiți și mai sănătoși. Generozitatea de a dărui crează legături mai puternice între oameni și contribuie la construirea unei lumi mai bune pentru toți. Și nu e vorba neapărat de bani, poți dărui timp, idei sau energie. Așa că, dacă vrei să te simți bine, fă bine.

Câinii și pisicile, animale care ne fac viața mai frumoasă4 aprilie marchează Ziua internațională a animalelor fără stăpân, o zi în care putem face lumea mai bună, îngrijind sau adoptând un câine sau o pisică

Construiește legături cu alți oameni

Relațiile reprezintă unii dintre contribuabilii majori la bugetul fericirii noastre. Oamenii cu legături sociale diverse și puternice sunt mai sănătoși și trăiesc mai mult. Familia și prietenii apropiați ne oferă iubire, sprijin și un sens al existenței. În același timp, ne cresc încrederea și stima de sine. Conexiunile sociale ne dau atât de necesarul sentiment al apartenenței la un grup. Așadar, trebuie să avem grijă să ne ținem aproape oamenii dragi și să fim deschiși la noi cunoștințe.

Ai grijă de corpul tău

Mintea și corpul nostru se află într-o strânsă legătură. Activitatea fizică, pe lângă efectele benefice asupra sănătății, ne dă o stare de spirit foarte bună. Poate chiar să ne scoată din depresie și să ne schimbe total dispoziția (în bine, desigur). Nu trebuie să participăm la Olimpiadă pentru asta, sunt lucruri simple și la îndemână pe care le putem integra ușor în stilul nostru de viață. O alergare într-o dimineață însorită, o plimbare cu bicicleta, o sesiune de antrenament la sală sau chiar doar o plimbare în parc fac adevărate minuni. Renunțarea pentru câteva ore la televizor, calculator sau telefon și un somn bun pot să ne facă să zâmbim la fel de frumos. Te miști și câștigi!

Activitatea fizică stimulează producția de ”hormoni ai fericirii”. Studiile arată că sportul poate fi mai eficient chiar decât medicamentele în lupta contra depresiei. [sursa imagine]

Trăiește conștient

Ai simțit vreodată că trebuie să fie ceva mai mult decât se vede la suprafața vieții de zi cu zi? Ei bine, ai dreptate, chiar este! Și e chiar în fața nasului. Trebuie doar să te oprești puțin și să vezi dincolo de aparențe. Putem încerca să devenim mai conștienți de tot ceea ce ni se întâmplă și să gustăm situațiile simple, cum ar fi drumul până la muncă, o cină bună sau o întâlnire cu o persoană dragă de care să ne bucurăm din plin. Concentrarea pe clipa prezentă ne ajută să mai scăpăm de lupta cu trecutul și de grijile pentru viitor. Astfel putem să apreciem mai mult ceea ce avem, în loc să plângem ceea ce am pierdut sau să ne îngrijorăm pentru ceva ce nu se va întâmpla, poate, niciodată.

Yoga, o disciplină pentru evoluție spirituală și armonie fizicăYoga este mai mult decât o activitate fizică sau relaxantă, este un întreg sistem menit să te reconecteze cu însăși esența vieții

Învață mereu lucruri noi

Învățarea ne influențează viața în bine, din mai multe puncte de vedere. Ne expune unor idei și concepte noi și ne ajută să ne păstrăm curiozitatea și implicarea. Ne conferă și un sentiment de satisfacție, crescându-ne încrederea în propriile forțe. Există o mulțime de modalități în care poți învăța ceva nou, nu neapărat printr-o formă organizată de formare. Trebuie doar să rămâi deschis la tot ceea ce se întâmplă în jur. Practică un sport, găsește-ți un hobby, intră într-un club, fă ceva ce ai visat de mic. Cum spunea Albert Einstein, ”Important este să nu te oprești niciodată din a-ți pune întrebări.”

Stabilește-ți obiective

Încrederea în viitor e importantă pentru fericirea noastră. Toți avem nevoie de obiective care să ne motiveze, să fie suficient de interesante pentru a ne entuziasma, dar, în același timp, realizabile, ca să nu fim dezamăgiți. Stabilirea unor obiective ambițioase, dar realiste, ne oferă direcție și repere în viață precum și mulțumirea de a le fi dus la bun sfârșit.

Fă-ți un plan de backup

Toți trebuie să facem față stres-ului, pierderilor, eșecului sau traumelor. Modul în care reacționăm la aceste probleme are un impact decisiv asupra stării noastre generale. Adesea, nu putem să ne alegem întâmplările propriei vieți, însă putem să alegem atitudinea pe care o adoptăm față de ele. Sună mai simplu decât e în realitate, însă nu e imposibil. Întotdeauna te poți reinventa și nu uita că orice șut e un pas înainte, iar ceea ce nu te omoară, te face mai puternic.

Privește partea plină a paharului

Emoțiile pozitive - ca bucuria, recunoștința, satisfacția, inspirația, prețuirea nu sunt grozave doar pe moment. Cercetări recente arată că, dacă le experimentăm în mod regulat, ele creează o ”spirală ascendentă”, generatoare de noi și noi resurse. Chiar dacă ne păstrăm realismul despre avantajele și dezavantajele situațiilor în care ne aflăm, ajută mult să ne concentrăm mai mult pe aspectele pozitive, decât pe cele negative.

Învățarea unei atitudini optimiste este o idee a psihologiei pozitive, care arată că dezvoltarea unei afinități către bucurie, plăcere poate fi învățată, ca orice altă abilitate. O asemenea atitudine se obține prin combaterea conștientă a gândurilor negative. [sursa imagine]

Împacă-te cu tine

Nimeni nu perfect. De multe ori facem greșeală de a compara ceea ce știm despre noi cu ceea ce vedem la alții. E ca și cum am compara fațada unei clădiri cu interiorul alteia. Mai mult, avem tendința de a ne concentra pe ceea ce noi nu avem și alții au, ceea ce ne împiedică și să vedem și să ne bucurăm de ceea ce avem, de fapt. Învățând să ne acceptăm și si fim buni și înțelegători cu noi înșine, vom simți bucuria de a trăi în propriul rol și îi vom accepta și pe ceilalți așa cum sunt.

Fii parte din ceva mai mare ca propria ta persoană

Ce înseamnă să ”îți găsești un rost în viață”? Răspunsul poate fi diferit de la o persoană la alta: un job care îți place, o cauză umanitară, familia, copiii etc. Ideea comună este aceea de a face mai mult decât strictul necesar doar pentru tine. Să ai sentimentul că ceea ce faci contribuie la o cauză superioară, că aduce o valoare acestei lumi. Cei care au reușit, se declară mai fericiți...

Teoria ca teoria, dar practica ne doboară?

Toate bune și frumoase pe hârtie, dar există oare cineva care a reușit să găsească cu adevărat fericirea? Se pare că da, se numește Matthieu Ricard și este călugăr budist. Francezul, în vârstă de 69 de ani are un doctorat în domeniul geneticii moleculare și a fost declarat ”cel mai fericit om din lume” . Asta în cadrul unui studiu care a durat 12 ani și a urmărit efectele meditației și compasiunii asupra creierului uman. Cercetările au fost coordonate de specialistul în neuro-științe, Richard Davidson, de la Universitatea din Wisconsin.

Davidson a amplasat 256 de senzori pe capul lui Ricard și a constatat, că, atunci când meditează asupra compasiunii, mintea sa era neobișnuit de liniștită. Scanările au arătat că în acest timp, creierul lui Ricard produce raze gamma (cele asociate cu conștientizarea, atenția, învățarea și memoria) la un nivel ”nemaiîntâlnit anterior în studiile științifice de specialitate”, afirmă Davidson. Imaginile au mai surprins o activitate extrem de intensă în zona cortexului prefrontal stâng, comparativ cu cel drept, ceea ce determina o capacitate sporită de a experimenta fericirea și reducea semnificativ înclinația spre sentimentele negative.

Matthieu Ricard, care spune că meditează uneori zile în șir, fără a se plictisi, admite că este, în general, un om fericit, deși titlul de ”cel mai fericit din lume” îl consideră o exagerare mediatică. Oricum, performanța lui e notabilă, iar el e dornic să împărtășească din metodele care l-au adus aici.

Nu te mai gândi ”eu, eu și iar eu”

Pentru Ricard, răspunsul cel mai important este altruismul. Atunci când te gândești doar la tine și cum să îți fie doar ție bine, este obositor și stresant, iar, în cele din urmă, asta te duce la nefericire. ”Nu principiile morale sunt neapărat motivul,” spune Ricard. ”Pur și simplu, să îți zici tot timpul eu, eu și doar eu, devine apăsător. Ajungi să consideri lumea întreagă o amenințare.”

După Ricard, dacă vrei să fii fericit, trebuie să fii binevoitor. Această atitudine te va face să te simți mai bine și îi va face pe ceilalți să te placă mai mult. Asta nu înseamnă să te lași folosit de unii și alții, dar, în general, ar fi bine să te străduiești să fii bun și amabil, fără un motiv anume.

Sună foarte bine, însă cum facem să devenim binevoitori și altruiști și să nu lăsăm gândurile și trăirile egoiste să ne strice planul?

Dalai Lama, reîncarcarnarea zeului compasiunii în budhismCel de-al 14-lea Dalai Lama este un personaj charismatic, un lider spiritual foarte iubit și apreciat în întreaga lume.

Antrenează-ți mintea ca pentru maraton

Ricard crede că oricine are capacitatea de a-și elibera mintea de tot ce e negativ, pentru că fiecare ființă umană are un potențial bun. Dar, la fel ca un alergător la maraton, care trebuie să se antreneze serios pentru a obține un rezultat bun, oamenii care doresc să fie fericiți, au nevoie să își antreneze creierul. Ricard preferă pentru acest tip de antrenament, tehnica meditației.

Compuware Corporation, din Detroit, Michigan, a oferit angajaților 6 sesiuni a câte 60 de minute de meditație, pe o perioadă de 7 săptămâni, iar rezultatele au fost, cu adevărat, senzaționale: participanții au manifestat un nivel crescut de emoții pozitive, care au determinat la rândul lor, creșterea conștientizării, clarificarea unui scop în viață, creșterea suportului social, creșterea imunității. [sursa imagine]

Se poate începe cu câte o sesiune de 10 - 15 minute pe zi, în care să ne aducem gânduri fericite în minte, în mod conștient. În mod normal, sentimentele de fericire și iubire dispar atunci când se întâmplă altceva. În loc să ne lăsăm mintea distrasă de ceea ce se petrece în jur, e bine să ne păstrăm concentrarea asupra emoțiilor pozitive, prelungindu-le în timp. Dacă faci asta zi de zi, după două săptămâni poți simți efecte pozitive clare. Dacă exersezi 50 de ani, așa cum a făcut Ricard, treci în liga profesionistă a fericirii. Davidson a concluzionat, în studiul său, că 20 de minute de meditație pe zi pot face oamenii mult mai fericiți, în general. Dalai Lama, al cărui mână dreaptă este Matthieu Ricard, ne duce direct la esență: ”Fericirea nu e ceva gata făcut, ea vine din faptele tale.”.

Referințe:

dayofhappiness.net businessinsider.com

Lecturi suplimentare

Publimix folosește cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept