26 august 580
Chinezii inventează hârtia igienică
Hârtie de top
Fericirea vine din lucruri mărunte. Dacă vi se pare că hârtia igienică nu e demnă de luat în seamă, imaginați-vă, pentru o clipă, cum ar fi viața fără ea. Mult mai puțin agreabilă, cu siguranță. La fel au considerat și chinezii, cu multe veacuri în urmă, istoria consemnând faptul că utilizau hârtia igienică încă de prin secolul al VI-lea. Convențional, data de 26 august a anului 580 este considerată ziua oficială de naștere a acestui produs indispensabil. Tot pentru a marca momentul, în aceeași zi, dar în 1871, în SUA, a fost pusă în vânzare, pentru prima dată, hârtia igienică sub formă de rolă. De la variantele primitive, la cele parfumate de azi, pentru o toaletă cu adevărat elegantă, hârtia igienică a devenit un accesoriu „must-have”.
Necesitate sau moft?
Desigur, atunci când auzim afirmația „prima utilizare a hârtiei igienice”, următorul gând care ne bântuie este „Oare ce foloseau înainte?” Răspunsul e simplu și complex totodată - cam tot ce era la îndemână. Iarbă, frunze, mușchi, zăpadă, lână, sortimentele bio oferite de mama natură erau extrem de diverse, deși poate nu la fel de eficiente.
China ia pro-porții la McDonald'sCel mai mare restaurant McDonald’s din lume nu s-a deschis în America, ci tocmai la celălalt capăt al lumii, într-o țară în care mâncarea nu avea nicio legătură cu stilul Big Mac.
Toată lumea este de acord că meritul de a fi introdus în uz hârtia care te scotea din... impas, le revine chinezilor. Cea mai veche consemnare a utilizării unui asemenea produs aparține învățatului Yan Zhitui, care nota, în anul 589 d.Chr.: „Hârtiile pe care sunt scrise citate sau comentarii din cei cinci mari clasici sau numele înțelepților, nu îndrăznesc să le folosesc atunci când îmi fac nevoile”. Chinezii erau, încă din cele mai vechi timpuri, cu mult înaintea europenilor în ceea ce privește igiena personală. Au dezvoltat atât de mult cultul curățeniei, încât, în anul 1391, în timpul Dinastiei Song, un împărat a poruncit ca, pentru igiena sa personală la toaletă, să fie fabricate bucăți speciale de hârtie, cu dimensiunea de 1/0,60 metri.
Locuitorii Greciei Antice, cu toată încărcătura culturală, științifică și artistică pe care au lăsat-o posterității, foloseau pietre și bucăți de lut pentru a se debarasa de reziduurile fiziologice. Romanii, mai sofisticați, utilizau bureți și apă sărată. Un burete era montat la capătul unui băț, fiind împărțit, fără resentimente, de întreaga comunitate. Ce-i drept, după întrebuințare, era înmuiat într-un vas care conținea o soluție concentrată de apă sărată, la baia comunală. Locurile în care și împărații mergeau pe jos erau echipate cu bănci de marmură, cu găuri în ele și erau prevăzute cu fante prin care se introducea bățul igienic. Deși ședeau pe marmură, nu s-au deranjat să construiască și ziduri despărțitoare, așa că, dacă erai norocos, puteai să nimerești lângă o persoană tânără și drăguță. Dacă nu,... era un risc asumat.
O statuie din hârtie pentru democrațieZeița Democrației, chiar dacă a fost construită din polistiren și hârtie, s-a dovedit mai puternică decât tancurile armatei, aprinzând flacăra libertății în China
Roll, baby, roll
Evul Mediu a menținut un miros greu peste țările bătrânului continent, cu resturi fluide sau solide aruncate direct în stradă și ritualuri anuale de spălat. Fețele subțiri preferau să folosească acele de aur împotriva păduchilor decât să facă o baie ca lumea. Parfurmurile și mătăsurile ascundeau dezastrul olfactiv și vizual al lipsei de igienă. Noroc cu un apropiat ale reginei Elisabetha a Angliei, se spune că era chiar finul său, care a avut ideea genială de a inventa toaleta cu apă, în 1596, punând în practică dictonul „cele rele să se spele”.
Peste mări și țări, în America, situația nu era cu mult mai roz decât în Europa. Coloniștii s-au adaptat specificului local, apelând la pănușile de porumb pentru igienizarea finală a procesului digestiv. Nu știm dacă aveau trei straturi, dar sigur nu aveau parfum de lavandă. Lucrurile evoluau rapid în noua patrie a democrației. Presa scrisă s-a dezvoltat, dovedindu-și utilitatea pe toate planurile, făcând din mersul la toaletă o îndeletnicire mai instructivă și mai puțin dureroasă. Ziarele și revistele au devenit o prezență atât de familiară în toalete, încât cei care tipăreau Old Farmer's Almanac l-au prevăzut cu o gaură în colțul paginii, pentru a putea fi agățat într-un cârlig, lângă closet.
Marele Zid, o barieră de apărare făcută de împărați, cu prețul vieții oamenilor de rândMarele Zid Chinezesc, care străbate China și se întindea odată de-a lungul a 20.000 de kilometri e în pericol să dispară bucată cu bucată
Sulurile de hârtie igienică, asemănătoare cu cele pe care le folosim azi, au văzut lumina zilei de abia în secolul al XIX-lea, când americanul Zeth Wheeler a primit patentul pentru așa ceva, în 1871. Potențialul comercial al produsului a fost, însă, umbrit de faptul că oamenii se jenau să îl solicite la magazin sau să fie văzuți cumpărându-l. Prima firmă înființată de Wheeler, Rolled Wrapping Paper Company, având ca obiect de activitate fabricarea unei hârtii cu destinația specială de a fi utilizată la toaletă, a dat faliment. Lucrurile s-au schimbat semnificativ de atunci. Ca dovadă că împăratul Vespasian avea dreptate când afirma că banii nu au miros, azi, hârtia igienică stă la baza unor afaceri prospere, de miliarde de dolari.
Influența Dinastiei Ming a fost decisivă pentru ChinaDinastia Ming a condus China spre o perioadă de glorie și înflorire, lăsând moștenire Orașul Interzis și Marele Zid, ca dovezi ale fastului imperial
Apă de toaletă
Una din societățile contemporane refuză, totuși, să apeleze la serviciile hârtiei igienice pentru necesități fiziologice. Majoritatea locuitorilor Indiei (cu excepția celor din vest stabiliți aici sau aflați în trecere) nu vor să aibă de-a face cu ea. Preferă să recurgă la metoda tradițională, care implică mâna stângă și o găleată cu apă. Argumentele lor nu sunt lipsite de logică și afirmă că utilizarea apei este o modalitate mai curată de a îndepărta resturile nedorite, decât orice formă de hârtie.
Din punct de vedere ecologic, trebuie să recunoaștem că au perfectă dreptate. Statele dezvoltate consumă cantități mult mai mari decât necesarul zilnic de hârtie igienică, iar țările în curs de dezvoltare au descoperit beneficiile produsului și îl solicită din ce în ce mai mult, ceea ce se traduce în tot mai mult lemn peste care tragem, la propriu, apa. Atmosfera din casă are, cu siguranță de câștigat, însă nu același lucru putem afirma și despre atmosfera planetei.
Hatha Yoga a cucerit Occidentul, prin maeștri indieniZiua Mondială Yoga este dedicată celor care practică această disciplină veche de mii de ani, o modalitate complexă de a îmbunătăți starea de sănătate și de a atinge iluminarea
Mai ales că, și aici, ca și în toate domeniile, oamenii simt nevoia să exagereze, mergând cu oferta mult mai departe decât au nevoie, de fapt. Dacă nu știți în ce să investiți, puteți alege, de pildă, hârtia igienică Hanebisho. Cei care acordă o importanță aparte îngrijirii părții posterioare, pot obține o rolă pentru prețuri cuprinse între 13 și 17 dolari. În cazul în care vă întrebați ce anume o face atât de aparte, e bine să știți că se fabrică din cea mai bună fibră de lemn, importată din Canada, tratată cu cea mai pură apă din Japonia. Fiecare rolă are inscripționat pe ea numele muncitorului care a produs-o, este inspectată personal de directorul companiei și are ornamente hand-made realizate de artiștii firmei.
Datorită procedeelor sofisticate, doar 150 de role de hârtie Hanebisho ies zilnic pe poarta fabricii. La înălțimea produsului se ridică și ambalajele, adevărate opere de artă, la rândul lor. Unul din clienții mulțumiți a scris un testimonial pe site-ul companiei în care relatează că a făcut cadou un asemenea pachet tatălui său, care a fost atât de impresionat de frumusețea produsului, încât l-a pus în sufragerie, ca ornament.
Muntele Fuji, un spațiu sfânt pentru japoneziMuntele japonez Fuji, inclus în patrimoniul UNESCO, este alcătuit din trei vulcani suprapuși și stă la baza multor legende din Țara Soarelui Răsare
Pe de altă parte, tot Japonia este cea care introduce tehnologia avansată până în cele mai intime zone ale caselor și birourilor. Așa-numitele „Washlet” (toalete echipate cu bideuri și jeturi de aer) sunt din ce în ce mai populare în întreaga țară. Pe măsură ce consumăm resursele planetei, iar prețul de fabricație crește, există și riscul ca umila hârtie igienică să se transforme într-un produs exclusivist, pe care numai cei înstăriți să și-l permită. Un lucru e sigur, cu hârtie, apă sau jet de aer, igiena personală va merge mai departe și nu mai există cale de întoarcere la vechile metode.
Referințe: