E-Estonia, țara în care nu mai plimbi documente
Estonia e-online
Incredibil, dar adevărat, există un loc unde cozile infernale, taxele plătite la ghișee, dosarele cu hârtii transmise de la o instituție la alta sunt un vis/coșmar demult uitat. Totul e online, birocrația e zero. Acest paradis administrativ nu e în al nouălea cer, ci chiar aici pe pământ, pe același continent european cu noi. Țara mică, dar hotărâtă să pună birocrația pe făraș se numește, simplu, Estonia.
Când statul nu încurajează statul la coadă
Totul a început în 1997, iar principiul acestui program ambițios a fost că „Statul nu trebuie să ceară cetățenilor documente pe care le-au emis instituțiile lui”. Zis și făcut. Primul pas a fost e-guvernarea. Mai exact, documentele au putut fi obținute online, fără să fie nevoie de prezența persoanei la ghișeu. În toate școlile au fost introduse calculatoare legate la rețea și s-a investit foarte mult în pregătirea tinerilor în aceste domenii.
În 2000, au urmat e-taxele, astfel încât astăzi, toate taxele pot fi plătite online. Efectul? Fără bătăi de cap, fără cozi, fără drumuri inutile. Fără întârzieri și fără timp pierdut.
În 2001, Estonia a implementat două programe majore: primul, cel de a conecta toate instituțiile într-un sistem complex, astfel încât să nu mai fie nevoie ca cetățeanul să ia un document de la o instituție, și să îl arate la altă instituție. În paralel, s-a introdus cardul digital pentru populație.
Acum, în doar 30 de minute, în Estonia îți poți deschide o firmă. Singurele trei documente pentru care trebuie să te prezinți personal sunt certificatul de căsătorie, certificatul de divorț și vânzarea-cumpărarea unui bun.
Extrasul de carte funciară pe înțelesul tuturorUn extras de carte funciară este un document care ne arată situația unui imobil, clădire sau teren, la momentul prezent sau de-a lungul timpului
Online, extremă urgență
În 2007, au urmat programele informatizate pentru instituțiile de urgență. Efectul? Astăzi, 93% din urgențe primesc răspuns în mai puțin de 10 secunde. Peste o treime din accidentele cu victimă sunt reperate în câteva minute, cu o marjă de eroare de câțiva metri. Un an mai târziu a fost introdusă baza de date pentru tot sistemul de sănătate publică. Nu doar medicii au acces la dosarul medical complet al unui pacient, diagnostice, analize și tratamente de-a lungul timpul, ci și fiecare pacient în parte. Ei sunt anunțați pe mail atunci când trebuie să se prezinte la doctor, să își facă analizele și să se trateze. În consecință, populația este mai conștientă și se prezintă preventiv la doctor, iar în paralel se economisesc miliarde de dolari, deoarece a scăzut rata intervențiilor de urgență și a analizelor suplimentare.
Rezultatele acestor măsuri luate în ultimii 20 de ani se văd acum tot mai bine. Țara care are numai 1,3 milioane de locuitori a reușit să facă economii de miliarde de dolari prin implementarea acestor măsuri informatice. În plus, sistemele publice vin în sprijinul cetățenilor săi, răspunzând rapid nevoilor acestora. Oamenii au mai mult timp liber pe care să îl petreacă cu familia sau cu prietenii și astfel, sunt mai fericiți.
Fericirea e o stare de bine care depinde de tineZiua Internațională a Fericirii e momentul ideal să ne bucurăm de aspectele pozitive care ne luminează viața: iubire, încredere, altruism, prietenie
Birocrația dănează grav societății
Care a fost cheia succesului? În primul rând decizia ca instituțiile publice dar și o parte din societăți să descentralizeze informațiile pe care le dețineau. Astfel, se știe exact pe unde trece o țeavă, trebuie doar accesat sistemul. Apoi, un alt punct major a fost securizarea rețelelor.
Poliția, evidența populației, autoritățile fiscale, registrul funciar și alte servicii au propriile servere, protejate la rândul lor de un server de securitate, conectate într-un fel de intranet estonian numit X-road.
Niciun departament nu poate vedea datele altora fără autorizație explicită. Poliția, de exemplu, poate accesa registrul de arme, dar nu și taxele. Cetățenii accesează datele lor personale - o încălcare a circulației sau o înregistrare medicală - cu cardurile de identitate sau cu telefoanele mobile. Dar nici cartea de identitate, nici telefonul mobil nu conțin aceste date. Ele sunt doar dispozitive de autentificare criptate, care, împreună cu codul PIN al utilizatorului, îi confirmă identitatea. Întreg sistemul însă, protejează integritatea fiecărui fragment de date prin atribuirea unei amprente unice. Ori de câte ori cineva accesează anumite informații, să nu mai vorbim de schimbări, se vede cine făcut-o și, dacă este cazul, cine le-a modificat.
Certificatul de urbanism, un act de informare pentru fiecareCertificatul de urbanism îți furnizează informațiile despre regimul juridic, economic și tehnic al terenurilor și/sau construcțiilor raportat la planurile urbanistice existente
Și nu în ultimul rând - specializarea. În ultimii ani, s-au făcut investiții masive în a educa tinerii în domeniul IT, în pregătirea și promovarea specialiștilor. În toate școlile din Estonia se predă programarea, deoarece pentru ei, dar și pentru întreaga lume, acesta este viitorul. Viitorul lor sună bine, pentru al nostru, încă stăm la coadă.
Referințe: