30 mai 2014
SpaceX prezintă Dragon V2, capsula spațială reutilizabilă
O capsulă pe Lună
Taxiul care circulă pe ruta Pământ - Stația Spațială Internațională (ISS) e gata de plecare. Cam asta era esența anunțului făcut de Elon Musk, la conferința de presă din data de 30 mai 2014. Excentricul CEO al companiei SpaceX a dezvăluit ultima născocire - capsula spațială Dragon V2 - într-o atmosferă SF, completată de jocuri de lumini și fum. NASA folosește deja o versiune Dragon, fără echipaj uman, pentru a transporta materiale și echipamente către ISS. Însă Musk visa demult ca Dragonul său zburător să devină un vehicul reutilizabil pentru amatorii de zboruri cosmice. Noul vehicul va fi disponibil pentru cei care au destui bani să achite costurile unui asemenea sejur de plăcere. Capsula se poate andoca la Stația Spațială Internațională, folosind doar tehnologia din dotarea proprie, fără a apela la brațul robotic al stației. Dar cu adevărat revoluționar este sistemul de aterizare, care permite astronauților să așeze nava pe sol ca pe un elicopter.
Un dragon picat din cer
Actuala versiune a Dragon-ului utilizează o parașută la coborâre, aterizând în apele oceanului. Dragon V2, însă, vine la pachet cu un set de motoare SuperDraco, incredibil de puternice, fiecare din ele capabil să producă o forță de peste 70,000 de Newtoni (un newton este forța necesară pentru a imprima o accelerație de 1 m/s² unui corp cu masa de 1 kg.). Motoarele vor permite astronauților să manevreze nava în spațiu cu mai multă precizie și să controleze traiectoria la reintrarea în atmosferă. Fiecare motor este încastrat într-o nacelă cu rol de protecție și pentru navă. Ele sunt așezate două câte două, fiind suficient un singur motor din fiecare pereche pentru a asigura o aterizare lipsită de riscuri. În timpul coborârii, propulsoarele pornesc înainte ca trenul de aterizare să se deschidă. În cazul în care computerele de bord detectează o problemă legată de propulsoare, vor fi puse în funcțiune parașutele, ca soluție de salvare în caz de urgență. Prin comparație, Dragon V1 ateriza întotdeauna numai cu ajutorul parașutelor.
Rosetta, sonda care face o navetă, de la planetă la cometăNaveta spațială Rosetta a reușit, în premieră, să trimită modulul de aterizare Philae pe suprafața cometei 67P, după o călătorie în care a scris istorie și s-a acoperit de glorie
În dotarea Dragon V2 intră și scuturile termice semnificativ îmbunătățite, care aduc Compania SpaceX cu un pas mai aproape de obiectivul pe care și l-a propus: creare unor navete spațiale reutilizabile. „Atâta timp cât vom distruge rachetele și navetele, nu vom avea cu adevărat acces la spațiul cosmic”, este de părere Musk. El speră ca în viitorul foarte apropiat, navele trimise în Cosmos să fie pur și simplu realimentate cu combustibil și să își ia zborul din nou, la fel ca avioanele comerciale.
Echipajul roade tot
Tot la fel ca în avioanele obișnuite, pasagerii nu vor avea prea mult loc pentru a-și întinde picioarele. Însă se vor bucura de comenzile rapide, pe ecrane digitale, dar și de operare manuală, pentru situațiile neprevăzute. Momentan, însă, echipajul va aprecia mai mult o bucată de cașcaval. Asta pentru că, în prima serie vor decola specialiști din rândul... șobolanilor și șoriceilor. Primele mamifere din portofoliul de clienți ai SpaceX vor petrece șase luni în spațiu și vor fi supuși la diverse studii și teste, pentru a evalua impactul pe termenul lung al micro-gravitației asupra fiziologiei. Rezultatele se vor dovedi extrem de utile pentru Musk, care speră să își împlinească visul de a trimite oameni în lunga călătorie spre Marte.
Proiectul de a lansa în spațiu oameni, ca experiență personală, va schimba total modul în care este privită călătoria cosmică. „Nu va mai fi ceva eroic, va deveni ceva normal și e timpul să se întâmple asta” spune John Logsdon, expert în strategie spațială la Școala de Relații Internaționale Elliott, din cadrul Universității George Washington. „Important devine ce fac oamenii când ajung acolo.”
Cometa Halley, o apariție spectaculoasă și luminoasăApariția cometei Halley a fost prilej de spaimă sau bucurie de-a lungul istoriei, oamenii punând pe seama trecerii ei la milioane de kilometri, evenimentele de pe Pământ
Întregul design al capsulei Dragon V2 este strălucitor, simplu și elegant. În timpul prezentării, Elon Musk a intrat în navetă și a prezentat personal detaliile din interior. Compartimentul echipajului are locurile dispuse pe două rânduri, cu pupitrul de comandă pentru pilot în față. Toate cele șapte scaune sunt din piele și echipate cu centuri duble de siguranță.
Elon Musk este un erou SF din viața reală, prin inovațiile lui, care par desprinse din filme și care au revoluționat multe aspecte ale societății. Este fondatorul unor companii incredibile, precum Tesla Motors, SpaceX, PayPal, Zip2, X.com.
Tânăr și neliniștit
Totul a început la 12 ani, când juniorul Elon Musk și-a făcut debutul antreprenorial în lumea jocurilor video. Primul său proiect se numea Blastar - un joc PC, în care participanții urmăreau să îi vină de hac unui agent extraterestru a cărui plăcere vinovată era să transporte bombe cu hidrogen și arme cu laser. Elon a vândut codul pentru Blastar, pentru 500 de dolari, magazinului PC and Office Technology.
In 1989, Musk s-a mutat din Africa de Sud în Canada, unde a urmat cursurile Univeristății Regale din Ontario. S-a transferat ulterior la Univesitatea Pennsylvania, unde a început să studieze economia și fizica. Aici l-a întâlnit pe Adeo Ressi, care împărtășea multe din ideile de viitor ale lui Musk. Prima și cea mai importantă era că amândoi visau să scape de dormitorul înghesuit din cămin. Se pare că Ressi l-a convins pe Musk să închirieze o casă cu 10 dormitoare, la un preț destul de convenabil. Pentru a plăti chiria, au decis să o transforme în club, la sfârșit de săptămână. Era un mare succes neoficial. Uneori aveam chiar și 500 de oameni, care plăteau câte 5 dolari și primeau de băut cât doreau.
Deși în casă era o petrecere continuă, Elon și-a luat în serios rolul de coordona situația, în loc să se distreze non-stop. „Cineva trebuia să rămână treaz în timpul petrecerii”, explica el. „Eu îmi plăteam singur facultatea și puteam să câștig banii de chirie pe o lună, într-o singură noapte”.
Bine intenționat, Elon s-a înscris pentru un masterat în fizică la Universitatea Stanford, însă după două zile s-a plictisit și a hotărât că ar fi mult mai palpitant să înceapă să dezvolte pe cont propiu afaceri în domeniul online. Prima lui experiență s-a numit Zip2, un proiect care permitea utilizatorilor să studieze hărți și să identifice trasee pe net. În esență, informațiile din Pagini aurii - pe atunci, o resursă esențială în localizarea diverselor obiective - erau publicate online. În 1999, Zip2 a fost cumpărat de producătorul de computere Compaq, cu suma de 307 de milioane de dolari.
Revoluția iPhone ne-a schimbat viațaiPhone, creat de Steve Jobs la Apple, a devenit smartphone simbol, care ne permite accesul la întreaga lume prin tehnologie
Million dollar baby
Elon Musk și-a continuat marșul victorios prin jungla financiară, iar în 1998, sub numele Confinity a înființat o platformă care permitea userilor să trimită bani între dispozitive de tip Palm Pilot. Confinity a fuzionat apoi cu X.com., un sistem de online banking, care transfera bani între adresele de e-mail. Se năștea PayPal. În 2014, prin PayPal circulau 44% din profiturile totale de pe eBay.
În 2010, revista TIME a dat publicității lista anuală a „personalităților care au avut cel mai mare impact asupra lumii”. Jon Favreau, actor, regizor și scriitor, l-a introdus pe listă pe Elon Musk, cel care i-a fost sursă de inspirație în crearea personajului Iron Man. După cum explică Favreau, „Elon Musk nu prea are nicio logică - și de aceea am ajuns să îl cunosc. Când încercam să construiesc pentru ecran personajul miliardarului genial Tony Stark, în Iron Man, nu aveam nici cea mai mică idee cum aș putea să îl fac să pară real. Robert Downey Jr. a spus, „Trebuie să ne întâlnim cu Elon Musk”. Și a avut dreptate”. Musk însuși a apărut într-o secvență a filmului, iar compania sa, SpaceX, a fost folosită pentru filmarea unor cadre interioare și exterioare.
Păstrându-și legătura cu lumea filmului, în 2016, Elon Musk a cumpărat autoturismul Lotus Esprit, alintat Wet Nellie. Mașina fusese folosită chiar de James Bond, în producția The Spy Who Loved Me, iar Elon Musk a plătit pentru ea la licitație 997.000 de dolari.
Originalul om de afaceri nu încetează să surprindă. A promovat proiectul Hyperloop, un tub care ar reduce semnificativ timpul de transport între orașe, propulsând pasagerii cu o viteză de 1.223 km/h. A trăit în tinerețe cu un dolar pe zi, iar acum, în calitate de miliardar își oferă un salariu de un dolar pe an de la compania Tesla, înființată tot de el. Și nu uită să fie generos cu cei care nu au fost atât de favorizați de Fortuna. În 2012, Elon Musk s-a alăturat comunității The Giving Pledge, compusă din unii dintre ceii mai bogați oameni ai planetei, care au ales să își direcționeze o parte importantă din venituri către acte de caritate. Rețeaua a fost înființată în 2010 de Bill Gates și Warren Buffet. La veniturile declarate ale lui Elon Musk, de 13 miliarde de dolari, el va dona, de-a lungul vieții peste 6,5 miliarde pentru activități filantropice.
Referințe:
spaceflightinsider.com newscientist.com technotification.com hypecrib.com