18 mai 2012

Facebook dă lovitura la bursă

CaleidoscopMonica

Share is in the air

La 18 mai 2012, Facebook, cea mai mare rețea de socializare din lume, este listată la bursă și strânge suma impresionantă de 16 miliarde de dolari. A fost cea mai mare ofertă publică inițială în domeniul tehnologiei din istoria SUA, până la acea dată, și a treia ca valoare dintre toate, după Visa și General Motors. Oferta Publică Inițială (Initial Public Offering, IPO) denumește oferta inițială de acțiuni a unei societăți, ce urmează să fie cotată la bursă. Compania privată devine companie publică, prin vânzarea acțiunilor către publicul larg pe bursă. În mai 2012, Facebook avea 900 de milioane de useri înregistrați. Acțiunile Facebook s-au vândut, la acea dată, cu 38 de dolari bucata. Facebook valora deja mai mult decât eBay, Yahoo, Groupon, LinkedIn, Netflix, IAC, AOL, Zynga și Pandora, la un loc.

It's free and always will be

Facebook a fost fondat în februarie 2004, de un student în anul doi de la Harvard, pe nume Mark Zuckerberg, ajutat de colegii săi, Chris Hughes, Eduardo Saverin și Dustin Moskovitz. „Când am început Facebook, în camera noastră de cămin, în 2004, ideea despre care discutam tot timpul cu colegii mei era că ne doream o lume mult mai deschisă”, spune Mark.

Revoluția iPhone ne-a schimbat viațaiPhone, creat de Steve Jobs la Apple, a devenit smartphone simbol, care ne permite accesul la întreaga lume prin tehnologie

Inițial, site-ul era destinat doar studenților de la Harvard, însă în curând, a fost pus și la dispoziția altor universități. În iunie 2004, Zuckerberg a mutat Facebook în Palo Alto, California. Până la sfârșitul anului, câțiva antreprenori din Silicon Valley au investit în această nouă afacere, care avea deja un milion de useri înregistrați. Peter Thiel, co-fondatorul PayPal, a fost primul mare investitor care a susținut Facebook. Thiel, o autoritate în lumea startup-urilor și afacerilor, și-a dat seama de potențialul acestui site și a pus la bătaie 500.000 de dolari pentru dezvoltarea tinerei companii, în 2004. Ulterior, Thiel și-a vândut acțiunile Facebook cu peste 1 miliard de dolari.

În 2005, Facebook (care renunțase la particula The din fața numelui, așa cum fusese la început) a început să se răspândească prin școlile americane și cele din străinătate. Toți cei care aveau minim 13 ani se puteau înscrie. Așa cum afișează cu mândrie, Facebook a fost întotdeauna gratuit. La momentul listării sale la bursă, veniturile companiei proveneau din publicitate.

Al Pacino a fost prima „față” de pe Facebook. Una din variantele inițiale ale site-ului afișa o imagine cu figura unei persoane, ascunsă după un cod binar. Nu se distingea foarte clar cine era acea persoană, dar mai târziu a ieșit la iveală că fusese celebrul actor Al Pacino.

Prima figură de pe Facebook, Al Pacino (sursă imagine)

Friends will be friends

Numărul de utilizatori creștea cu repeziciune, iar funcționalitățile oferite erau nevoite să țină pasul cu schimbările. Opțiunea „News feed” a fost adăugată în 2006, iar celebrul buton de „Like” în 2009. Inițial butonul purta denumirea „Awesome”. Inginerul Andrew Bosworth, din cadrul Facebook, spunea că el și colegii lui sunt încântați de butonul „Awesome”. Mark Zuckerberg nu le-a împărtășit entuziasmul și a respins ideea, în 2007. A votat cu varianta „Like”, care se zice că ar fi fost acceptată cu reticență de cei din firmă. S-a dovedit, însă, a fi o variantă câștigătoare. La fel ca și alegerea design-ului și culorilor site-ului, de care tot Zuckerberg e „vinovat”. Întemeietorul Facebook-ului e daltonist, așadar culorile roșu sau verde erau excluse dintre opțiuni. S-a mers pe albastru, o alegere inspirată, deoarece e o culoare asociată cu încrederea, lucru important atunci când ceri oamenilor să își introducă date și informații personale.

Facebook a schimbat modul în care oamenii comunică și împărtășesc informații, în care cumpără și chiar modul în care privesc viața politică și socială, topind granițele și distanțele.

Facebook a avut parte și de atacuri virtuale, dar reale (sursă imagine)

În timpul cursei prezidențiale din 2008, președintele Barack Obama a folosit Facebook, pentru a-și promova platforma și pentru a se adresa grupurilor de susținători, în special celor tineri. Această strategie l-a ajutat să obțină victoria. La sfârșitul anului 2010, în timpul mișcărilor din Orientul Mijlociu, cunoscute sub denumirea de Primăvara arabă, activiștii au folosit rețelele de socializare, Facebook și Twitter, pentru a distribui imagini și informații despre atrocitățile comise de guvernele totalitare care controlau zona și pentru a organiza proteste.

Tot în 2010, a fost lansat „The Social Network”, un film despre istoria Facebook. Pelicula a câștigat opt nominalizări la Oscar. Intriga e construită pe tema procesului intentat lui Mark Zuckerberg de colegii lui de la Harvard, Cameron și Tyler Winklevoss împreună cu Divya Narendra, în 2004, sub acuzația că le-ar fi furat ideea care a stat la baza rețelei sociale. Procesul a continuat până în 2008, când acuzatorii au acceptat să încheie pacea pentru suma „modică” de 65 de milioane de dolari.

Citizen Kane și Orson Welles fac revoluție la HollywoodFilmul Citizen Kane, regizat de Orson Welles, având ca subiect viața magnatului de presă William Randolph Hearst a reprezentat o revoluție cinematografică

Facebook, face 2 face

De la o idee născută într-o cameră de cămin, până la gigantul IT de azi, Facebook a parcurs un drum spectaculos, iar datele vorbesc de la sine. Facebook stochează aproximativ 300 de PETABYTES de date ale utilizatorilor, pe serverele sale. Să ne gândim că sunt 1 milion de gigabytes într-un petabyte. Și că întreaga operă scrisă a omenirii, în toate limbile cunoscute (inclusiv latina și alte limbi istorice) ar ocupa cam 50 de petabytes. Sunt cifre care ne arată că Facebook-ul e devenit mult mai mult decât un Big Brother.

De la primul server, la zeci de mii de servere Facebook (sursă imagine)

În 2014, impactul economic global al Facebook era estimat la 227 miliarde de dolari. Deși cifrele sunt controversate, influența rețelei în economia mondială nu poate fi contestată.

Colecția de utilizatori Facebook sporește cu 8 oameni pe secundă, sau, dacă vă plac cifrele mai mari, cu 7.246 de oameni la fiecare sfert de oră. Chiar dacă gurile rele îi prevestesc o prăbușire la fel de spectaculoasă ca și ascensiunea, statisticile arată că e încă în creștere. Asta pentru că se hrănește corespunzător, ce venituri consistente din publicitate. În 2015, în buzunarele Facebook au intrat un procent de 22% din sumele cheltuite cu publicitatea pe device-uri mobile DIN ÎNTREAGA LUME. Adică un sfert din banii cheltuiți pentru promovarea tuturor reclamelor difuzate prin Internet mobil pe toată planeta. Și nu sunt puțini cei care cheltuie pentru a se promova pe Facebook: cam 2 milioane de useri dau bani pentru asta. Eficiența, costurile și popularitatea oferite de Facebook, l-au transformat într-una din cele mai atractive platforme publicitare ale momentului.

Wikipedia, o enciclopedie pe înțelesul tuturorWikipedia, cunoscuta enciclopedie online gratuită, ne oferă acces rapid, egal și democratic la articole diverse, scrise chiar de utilizatorii săi

La fiecare 20 de minute, sunt distribuite pe Facebook 1 milion de linkuri, se trimit 2 milioane de cereri de prietenie și 3 milioane de mesaje. Și numărul participanților la aceste interacțiuni on line e pe măsură. În martie 2017, existau 1,94 miliarde de utilizatori activi.

Concluzia: indiferent dacă ești fan sau dușman al rețelei Facebook, face parte din viața ta și va mai sta pe aici o vreme.

Referințe:

wordstream.com history.com

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept