10 septembrie 2008

este pornit acceleratorul de particule de la Geneva

CaleidoscopMonica

Acceleratorul de particule calcă accelerația

Cea mai puternică mașinărie de acest fel construită vreodată este pusă în funcțiune la CERN (Organizația Europeană pentru Cercetare Nucleară), în Elveția, la Geneva, la 10 septembrie 2008. Un circuit magnetic superconductor de 27 de kilometri, prin care particulele sunt trimise la plimbare cu viteze pentru care nu s-au inventat puncte de penalizare.

Accidente cu premeditare

În interiorul acceleratorului se dau adevăratele lovituri. Două fascicule de lumină de înaltă energie sunt accelerate la o viteză apropiată de viteza luminii și apoi făcute să se ciocnească. Fasciculele se deplasează pe trasee separate, în direcții opuse, prin tuburi vidate și menținute la o temperatură extremă de -271,3°C. Pentru a atinge această temperatură, acceleratorul e conectat la un sistem de alimentare cu heliu lichid. Particulele sunt dirijate în circuitul din accelerator de un câmp magnetic extrem de puternic, menținut de superconductori electromagnetici. Au fost puși la treabă magneți de toate formele și mărimile, unii dintre ei ajungând și la 15 metri lungime. Chiar înainte de coliziune, alt tip de magneți e utilizat pentru a aduce particulele aproape și a crește astfel șansele de a se izbi una de alta. Particulele sunt atât de mici, încât încercarea de a le face să se întâlnească este echivalentă cu aceea de a azvârli două ace la o distanță de 10 kilometri unul de celălalt, cu atâta precizie încât să se intersecteze la jumătatea drumului.

Tesla, Edison, Marconi, marii inventatori ai lumii moderneNikola Tesla, o minte luminată, a împărțit cu noi toți din cunoașterea sa, prin invențiile care au schimbat lumea, de la curentul alternativ, la radio

Cât curent consumă?

Deși pare un monstru energofag, consumul de curent al acceleratorului de particule (LHC) corespunde, în linii mari, cu consumul casnic al tuturor locuințelor din cantonul elvețian Geneva, adică 120 MW.

Poziționarea acceleratorului de particule în Franța și Elveția (sursă imagine)

Coliziunile sunt periculoase?

Cu LHC se pot atinge energii pe care niciun alt accelerator nu le-a realizat anterior. Energia cu care se ciocnesc aici particulele a fost întâlnită până acum numai în natură. Doar folosind o asemenea mașinărie puternică, cercetătorii pot dezlega mai multe din tainele Universului. Există tot felul de scenarii apocaliptice cu privire la energia dezvoltată aici și la impactul coliziunilor, de la explozii, la găuri negre care înghit planeta. Însă, nu avem motive de îngrijorare.

Big Bang, o teorie a nașterii UniversuluiPoate fi calculată vârsta Universului? Putem afla ziua de naștere a galaxiilor? Acum câteva sute de ani, un mare om de știință credea că este posibil...

Energie fără precedent? Desigur, dar ne raportăm la valorile de pe Terra, nu la cele care se ating în Univers. Acceleratorul recreează doar fenomenul razelor cosmice în condiții de laborator. Razele cosmice sunt particule produse în spațiu, care apar ca urmare a formării supernovelor sau găurilor negre, fenomene în timpul cărora ele pot fi accelerate la viteze care le depășesc cu mult pe cele atinse cu LHC. Acestea călătoresc prin Univers și bombardează atmosfera Pământului de la formarea sa, acum 4,5 miliarde de ani, ceea ce nu a împiedicat viața terestră să înflorească.În privința radiații lor rezultate în urma experimentelor, care reprezentau un alt motiv de îngrijorare și discuții, trebuie spus că nivelul emisiilor pe un an e mai mic decât cel produs de un zbor dus-întors din Europa până în America.

Paris a devenit buricul pământului în 1889, la Expoziția UniversalăExpoziția Universală de la Paris, din 1889, prezintă în premieră invenții istorice precum gramofonul și lansează în circuit una din marile vedete franceze: Turnul Eiffel

Viața bate filmul

Nenumărate povești au fost create în jurul acceleratorului, însă realizările tehnice ale acestui dispozitiv sunt mult mai impresionante decât legendele pe care le-a generat:

  • Pentru accelerator au fost produse între 6.000 și 9.000 de filamente superconductoare de niobiu-titan, care sunt de 10 ori mai subțiri decât un fir de păr; dacă am pune cap la cap toate filamentele, am acoperi distanța de la Pământ la Soare și înapoi de șase ori și ar mai rămâne destul pentru 150 de călătorii pe Lună;
  • Cu toate că razele de protoni obținuți din hidrogen sunt foarte intense, cantitativ doar 2 nanograme sunt accelerate în fiecare zi, ceea ce ar face necesar un an pentru a accelera 1 gram de hidrogen;
  • La întreaga capacitate, protonii călătoresc prin accelerator la 0.999999991 din viteza luminii, parcurgând circuitul de 27 de km, de 11.000 de ori pe secundă;
  • Energia totală a fiecăruia din cei doi protoni echivalează cu aceea a unui tren de 400 de tone (ca trenul de mare viteză TGV din Franța), care s-ar deplasa cu o viteză de 150 km/oră; energia aceasta ar fi suficientă pentru a topi 500 de kg de cupru;
  • Sistemul magnetic CMS conține 10.000 de tone de fier, mai mult decât Turnul Eiffel;
  • Datele înregistrate la experimentele majore de la LHC, ar umple anual mai mult de 100.000 de DVD-uri

Referințe:

CERN

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept