17 august 1978

primul balon cu aer cald traversează Atlanticul

CaleidoscopMonica

Lumea luată în balon

Oamenii au visat să zboare de când și-au ridicat privirea către cer. Deși mii de ani această dorință părea irealizabilă, inventivitatea umană nu a încetat să născocească diverse modalități prin care să învingă forța gravitației. Zborul cu balonul este una din cele mai frumoase, dar și cele mai vechi mijloace de a atinge înălțimile. La 17 august 1978, un asemenea vis devenea realitate pentru echipajul care zbura cu balonul The Double Eagle II. Odată cu aterizarea într-un lan de orz de lângă Paris, ei reușeau să finalizeze prima traversare transatlantică cu balonul. Călătoria începuse cu 137 de ore mai devreme, la Preque Isle, Maine. Balonul umplut cu heliu era pilotat de Ben Abruzzo, Maxie Anderson și Larry Newman și parcursese peste 5.000 de km în cele 6 zile de aventură.

Oceanul, văzut de sus

Din 1859, până la zborul lui Double Eagle II, din 1978, au existat 17 tentative nereușite de traversare a Atlanticului, cu balonul, soldate cu cel puțin 7 victime omenești. În septembrie 1977, Ben Abruzzo și Maxie Anderson au făcut prima încercare cu The Double Eagle I, dar vântul i-a împiedicat să își urmeze cursul și i-a forțat să aterizeze în Islanda, după o călătorie de 4.700 de km, care a durat 66 de ore. Abruzzo a avut nevoie de câteva luni, pentru a se recupera în urma degerăturilor suferite, dar în 1978, el și Anderson erau gata să încerce din nou. L-au cooptat și Larry Newman, ca al treilea pilot al echipei, iar la 11 august 1978, The Double Eagle II și-a luat zborul din Preque Isle, Maine.

Phileas Fogg și celebra sa călătorie în jurul lumiiOcolul Pământului în 80 de zile, cartea de mare succes a lui Jules Verne, ne prezintă o călătorie fascinantă în jurul lumii, făcută de Phileas Fogg

Balonul umplut cu heliu s-a comportat exemplar în primele patru zile, făcând progrese notabile. Echipajul făcea față cu brio provocării, alimentându-se din rezervele de hot-dog și conserve de pește. Singura problemă adevărată a survenit în 16 august, când condițiile atmosferice i-au obligat să coboare de la 6.000 de metri la o altitudine periculoasă de 1.200 de metri. Au aruncat balastul peste bord și, în scurt timp, au recâștigat înălțimea pierdută. În acea noapte, au atins coasta Irlandei, iar în 17 august au zburat peste Anglia, îndreptându-se către Paris. Ținta era un teren de lângă Paris, numit Le Bourget, același loc unde a aterizat Charles Lindbergh, după ce traversase Atlanticul cu avionul, în 1927. În timp ce traversau spațiul aerian britanic, soțiile membrilor echipajului au fost purtate de un mic avion suficient de aproape de balon, ca să le poată transmite curajoșilor piloți câteva bezele de încurajare.

Purtați de vânt, s-au abătut puțin de la traseul programat și au aterizat chiar la la apus, într-un sătuc numit Miserey, la 80 de kilometri de Paris. Zborul lor istoric de 137 de ore a stabilit noi recorduri de distanță și rezistență. Americanii au fost întâmpinați de propriile familii și de spectatori francezi entuziasmați, care au urmat balonul cu mașinile. În noaptea ce a urmat, Larry Newman, care, la 31 de ani era cel mai tânăr membru al echipajului, a primit permisiunea de dormi împreună cu soția sa în același pat în care înnoptase Charles Lindbergh, după istorica traversare efectuată cu cinci decenii mai devreme.

Amelia Earhart, o viață dedicată zboruluiAmelia Earhart, prima femeie-pilot care a zburat peste Oceanul Atlantic, a dovedit că nimic nu este imposibil atunci când crezi în visele tale

În 1981, Ben Abruzzo, Larry Newman, Ron Clark și japonezul Rocky Aoki au zburat de la Nagashimi, Japonia, până la Mendocino National Forest din California, în primul zbor transpacific cu balonul. Odiseea acestui tip de deplasare aeriană a început cu mii de ani mai devreme, fiind dusă mai departe de noi generații de aventurieri și temerari.

Jaloane cu baloane

Deși par o invenție a unor vremuri mai recente, la fel ca multe altele, baloanele au apărut în China, cu mult timp înainte ca europenii să se mândrească cu asemenea născociri.

Marele Zid, o barieră de apărare făcută de împărați, cu prețul vieții oamenilor de rândMarele Zid Chinezesc, care străbate China și se întindea odată de-a lungul a 20.000 de kilometri e în pericol să dispară bucată cu bucată

Istoria chineză menționează baloanele umplute cu aer cald, folosite încă din perioada Celor Trei Regate (220-280 d.Chr.) pentru semnalizare în scopuri militare. S-a demonstrat că materialele folosite ar fi putut ridica de la sol inclusiv un echipaj uman, deși nu există dovezi arheologice clare în acest sens. Armata mongolă a studiat aceste lanterne chinezești aeriene, preluând metoda, pe care a utilizat-o în bătălia de Legnica, în timpul invaziei mongole din Polonia. A fost pentru prima dată că baloanele au fost văzute de civilizația occidentală.

Primul zbor cu balonul, confirmat documentar în Europa, a fost executat de un personaj familiarizat oricum cu cerurile, preotul braziliano-portughez Bartolomeu de Gusmão. La 8 august 1709, în Lisabona, sfinția sa a reușit să ridice un mic balon din hârtie, plin cu aer cald, la o înălțime de patru metri. Evenimentul s-a bucurat de participarea extraordinară a regelui João al V-lea al Portugaliei și a curții sale.

Nadar, a învățat arta fotografiei din zbor!Prima fotografie aeriană a fost realizată de un francez excentric, cunoscut sub pseundonimul jurnalistic Nadar, în timp ce zbura într-un balor cu aer cald

Următorul experiment aerian s-a derulat pe teritoriul francez. Jacques Charles a realizat design-ul balonului, iar frații Robert l-au confecționat din mătase, lipită cu un amestec de cauciuc și terebentină. Barthélémy Faujas de Saint-Fond a organizat o campanie publică de strângere de fonduri, pentru a finanța proiectul. La 23 august 1783, în Place des Victoires din Paris, a început operațiunea de umplere a balonului. Acesta avea diametrul de 4 metri și putea să ridice doar o greutate maximă de până la 9 kg. Era umplut cu hidrogen, gaz mai ușor decât aerul. Din cauza contracției termice a gazului care se răcea când era introdus în balon, umplerea mergea foarte greu. Un număr atât de mare de curioși se adunau deja în Place des Victoires, încât, după patru zile, a fost nevoie ca balonul să fie mutat noaptea, în secret, pe Champ de Mars (locul actual al Turnului Eiffel), În ziua de 27 august, balonul a fost lansat, în admirația unei mulțimi entuziaste, din care făcea parte și Benjamin Franklin.

Benjamin Franklin a electrizat lumea științifică și politicăBenjamin Franklin, unul din părinții fondatori ai Statelor Unite, a fost autodidact, ajungând una din personalitățile ilustre ale istoriei, ca diplomat, om de știință, inventator, profesor și om politic.

Tot mai sus

Frații Montgolfier au scris următorul capitol al zborului cu balonul, în 1783, ridicând de la sol primele creaturi însuflețite: o oaie pe nume Montauciel, o rață și un cocoș. Alegerile nu erau întâmplătoare. Se considera că oaia ar avea reacții asemănătoare unui om (perfect adevărat în multe cazuri...), rața era obișnuită cu înălțimea, iar cocoșul avea rol de element de control suplimentar, fiind pasăre, dar nezburătoare. Efectele zborului asupra ființelor nu erau cunoscute, așa că e lesne de înțeles că experimentul a stârnit mare curiozitate. Ca urmare, a fost efectuat chiar lângă palatul de la Versailles, în prezența regelui Ludovic al XVI-lea al Franței și a reginei Maria Antoaneta. Zborul a durat aproximativ 8 minute, a acoperit o distanță de 3 kilometri și a atins o înălțime de 460 de metri.

Ludovic al XIV-lea - Regele SoareLudovic al XIV-lea a fost un rege cu o personalitate puternică și a marcat istoria Franței și a Europei, prin realizări dar și prin excese

Tot frații Montgolfier și tot în acel an, au reușit să ducă în aer primii oameni: savantul Jean-François Pilâtre de Rozier, comerciantul Jean-Baptiste Réveillon și Giroud de Villette. Balonul era ancorat, nefiind, așadar un zbor liber, însă a reușit să se ridice cu trei persoane. Încurajați de succes, frații au pus la cale și prima plutire liberă a unui balon cu echipaj uman la bord. Regele ordonase ca acest echipaj să fie alcătuit din infractori condamnați, pentru ca o eventuală prăbușire să nu producă mari pagube. Însă de Rozier și marchizul François d'Arlandes au solicitat onoarea de a se afla la bord și suveranul a acceptat. Diametrul balonului a fost mărit la 15 metri, iar sub gâtul acestuia a fost amplasat un recipient metalic, în care ardea un foc, cu ajutorul căruia piloții puteau controla zborul. În 25 de minute, au parcurs peste 8 kilometri, o distanță respectabilă, pentru viteza de deplasare a vremii.

În 1785, următoarea provocare a fost traversarea Canalului Mânecii, dusă la bun sfârșit de Jean-Pierre Blanchard, în 1785. Tot Blanchard va fi cel care va efectua primul zbor cu om la bord în America anului 1793. Urmașele primelor baloane cu aer cald și hidrogen au fost cele cu gaz, rămase în uz între anii 1790 și 1960. Între timp, totul a evoluat, de la materialele din care se confecționează baloanele, până la controlul asupra direcției și înălțimii. Temerarii de azi au o viață mai ușoară, dar performanțele lor rămân demne de notat.

Înotătoarea care a arătat că o femeie curajoasă nimic nu e imposibilGertrude Ederle, prima femeie care a traversat înot canalul Mânecii, a iubit sportul mai mult decât propria sănătate, sacrificându-și auzul pentru a face performanță

La 3 iulie 2002, milionarul și aventurierul Steve Fossett a devenit prima persoană care a efectuat un zbor neîntrerupt în jurul lumii, singur, într-un balon cu aer cald. S-a ridicat cu balonul Spirit of Freedom de la Northam, Australia, la 19 iunie și a revenit pe continentul australian după 13 zile și 30.000 de kilometri parcurși. Excursia a marcat mai multe recorduri în domeniul zborurilor cu balonul: cel mai rapid (320 km/h), Fosset doborându-și propriul record anterior, când zburase cu 270 km/h, cel mai rapid tur al lumii (13,5 zile), cea mai lungă distanță străbătută cu balonul de un echipaj format dintr-un singur om și cea mai lungă distanță parcursă cu balonul într-o singură zi (5.128 de km, în data de 1 iulie 2002).

Zborul cu balonul, indiferent cât de sofisticate sunt aparatele de la bord, rămâne o aventură destinată temerarilor, care sunt gata de orice pentru a ajunge tot mai sus.

Referințe:

wikipedia.org history.com

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept