17 octombrie 1961

Tabloul lui Matisse, „Le Bateau”, este expus cu susul în jos

Caleidoscop Monica

Barca lui Matisse se răstoarnă la New York

În 17 octombrie, Muzeul de Artă Modernă din New York expunea, cu mare mândrie, pânza lui Henri Matisse, ”Le Bateau” (Barca). A fost o singură mică problemă. Pânză era atârnată pe perete cu susul în jos! Și a rămas așa timp de 47 de zile până când o simplă amatoare de artă a atras atenția experților muzeului asupra acestei greșeli.

Cu pânza pe dos

Greșeala era de înțeles - dacă te uiți la tablou își dai seama imediat de ce - dar directorul muzeului, Monroe Wheeler, a fost foarte supărat. Cu greu și-a ținut în frâu nervozitatea, nevenindu-i să creadă că o asemenea eroare stupidă s-a putut întâmpla și, mai ales, că a fost sesizată de un ochi neavizat și nu de specialiștii săi. Cu toate acestea, în final a acceptat bărbătește că a fost o greșeală provocată de neatenție și a îndreptat-o.

Muzeul Luvru din Paris, de la Francisc I, la Leonardo da Vinci, un spațiu în care arta e la ea acasăReședință pentru nenumărate capodopere, muzeul Luvru, mândria Franței, este în sine o operă de artă, care a evoluat și s-a dezvoltat în timp, devenind unul din cele mai mari centre de cultură ale lumii

Eroina acestei povești - sau cea care a provocat toată tevatura - a fost doamna Genevieve Habert, agent de bursa care trăise la Paris și era o admiratoare a artistului francez. A fost singura persoană din cei peste 100 000 de vizitatori care a remarcat că pictura, în aparență simplă, înfățisând o barcă și reflexia ei în apă, fusese atârnată invers.

Greșeală, greșeală, dar s-o știm și noi

Doamna Habert vizitase expoziția de 3 ori și fusese ușor tulburată de imaginea tabloului, încă din prima. Simțea că artistul ”nu ar fi pus niciodată motivul mai mare, mai complex în partea de jos și motivul mai simplu deasupra”. La cea de-a treia vizită se simțea mult mai sigură pe această impresie, a cumpărat un catalog, în care pânza apărea în postura corectă, pentru a-și dovedi afirmația și a atras atenția celui mai apropiat supraveghetor.

Pagina din New York Times ce anunța gafa. [sursa imagine]

Pentru a apăra onoarea muzeului, acesta a replicat rapid ”Nu aveți de unde să știți ce e sus și ce e jos și nici noi nu știm exact și nu suntem responsabili pentru asta”. Dar admiratoarea lui Matisse era de neoprit. S-a dus la șeful supraveghetorilor, care a trimis-o la biroul de informații. Fiind duminică, nu a putut lua legătura cu niciun expert și a fost nevoită să își amâne demersul critic până a doua zi. Atunci a aflat Wheeler crudul adevăr.

Pictura, cu dimensiunile de 13,84 cm × 10,33 cm, a fost făcută de artist în 1953, din decupaje de hârtie pictată cu guașe și a fost selectată din 40 de pânze pentru a participa la expoziția de la New York.

Responsabila care s-a ocupat de instalarea tablourilor a explicat că etichetele de pe spate erau lipite invers și, aparent, pictura fusese greșit expusă și anterior. Găurile pentru șuruburi indicau acest lucru. În același timp, mai existau niște găuri făcute acolo unde trebuie, ceea ce arată că tabloul a fost atârnat corect cel puțin o dată.

Tablourile lui van Gogh au cucerit lumea prin artăVincent van Gogh, un artist care a transformat nefericirea din viața de zi cu zi, în universul fermecat din Noapte înstelată

Fiul pictorului, Pierre Matisse, dealer de artă, care vizitase și el expoziția, fără să remarce eroarea, a spus că ”doamna Habert ar merita o medalie”.

Un pictor sucit

Ce-i drept, nici autorul picturii buclucașe nu era un oarecare. Original în tot ceea ce a creat, Henri-Émile-Benoît Matisse (1869 - 1954) a fost un pictor francez, cunoscut în special pentru modul fluid și inovator în care folosea culorile. A fost pictor, desenator, tipograf și sculptor. Împreună cu Pablo Picasso și Marcel Duchamp, este considerat unul din artiștii care au revoluționat arta modernă la începutul secolului XX. Artistul a creat, pe lângă picturi expuse azi în cele mai prestigioase muzee ale lumii și un tablou colorat al propriei sale personalități.

Matisse nu și-a dorit să picteze

Majoritatea marilor artiști ai lumii și-au exploatat creativitatea încă din tinerețe. Matisse, dimpotrivă. Inițial și-a dorit o carieră juridică, absolvind chiar Facultatea de Drept din Paris în 1889 și lucrând ca jurist într-un birou până la vârsta de 21 de ani.

Renoir, alături de alți impresioniști a redesenat arta din picturăRenoir, unul din cei mai importanți artiști impresioniști, a pictat sentimente și emoții, folosind culori, lumini și umbre pentru a ne oferi, prin artă, o stare de spirit

Problemele de sănătate l-au făcut să descopere arta

Matisse a suferit la un moment dat un atac de apendicită acută. A fost operat, iar în timpul recuperării, fiind imobilizat la pat și neavând mare lucru de făcut, este îndemnat de mama sa să picteze. Matisse s-a îndrăgostit de această îndeletnicire și atunci când a fost din nou apt de muncă lua ore de desen dimineața și picta în pauza de prânz.

Absorbea informația ca un burete

Mulți artiști au tendința de a se fixa pe un anumit stil artistic, dar nu și Matisse. El era interesat de orice noutate și îi lăsa pe marii creatori ai lumii să își pună amprenta pe propria sa artă. Există modificări evidente ale abordării sale artistice, după întâlniri cu artiști ca Moreau sau Cezanne. Opera sa acoperă o gamă extrem de largă, de la stilul tradițional la impresionism și colaje.

Matisse nu era un fan al lui Picasso

Picasso și Matisse împart o istorie a rivalității. Au multe tablouri cu stiluri și chiar titluri similare. Unele din aceste pânze asemănătoare au fost expuse împreună la o expoziție din Londra.  Își urmăreau reciproc opera și creațiile. Matisse a descris de altfel relația lor ca pe un meci de box. Se întâlneau rar, nu au fost niciodată prieteni în adevăratul înțeles al cuvântului, dar au ajuns să se respecte reciproc.

Picasso și revoluția în artăPablo Picasso un artist complet și inovator, a schimbat concepția, viziunea și mjloacele de exprimare artistică, lăsându-ne o operă care fascinează și azi lumea întreagă

Statuia pictată

La începutul secolului XX, Matisse a traversat și o perioadă în care a simțit nevoia să sculpteze. Lucrând la una din statui, a spart-o din greșeală, după care a decis să o picteze în timp ce o repara, pentru a-și păstra proaspătă viziunea creativă. Rezultatul a fost Blue Nude, una din cele mai cunoscute pânze ale sale, apreciată pentru folosirea unor tehnici avangardiste.

Keep it simple

Matisse nu era niciodată preocupat de detaliile picturilor, dincolo de a reda subiectul în forma sa cea mai simplă și corectă, foarte stilizată. De aceea, operele sale au fost adesea asociate cu fauvismul (curent formalist în pictura franceză de la începutul secolului al XX-lea, care reprezenta lumea concretă în culori violente, folosind tonuri pure și renunțând la perspectivă).

În cei peste 60 de creație, Matisse a pictat, a sculptat, a desenat, a tipărit și a folosit cu entuziasm tot ce apărea nou ca mijloc de expresie artistică. Operele sale au culori stridente, forme exagerate și redau emoția în forme pe care doar marii artiști au talentul de a le exprima.

Referințe:

apecsec.orgnydailynews.com

foto creditMoMA

Lecturi suplimentare

Publimix folosește cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept