30 octombrie 1938

Orson Welles bagă lumea în sperieți

CaleidoscopMonica

Vreau să ajung la radio...

La 30 octombrie 1938, Orson Welles alarmează națiunea americană cu un show radiofonic având ca subiect o invazie a marțienilor pe Terra. Actorul avea doar 23 de ani când Teatrul Mercury, pe care îl înființase împreună cu John Houseman, în 1937, a decis să adapteze pentru radio romanul SF al lui H. G. Wells, „Războiul lumilor” („War of the Worlds”). Deși tânăr, Welles avea deja experiență în radio, fiind vocea programului de succes „The Shadow”. „Războiul lumilor” nu a fost plănuit ca o farsă și nimeni nu bănuia ce haos avea să provoace.

Un show de speriat

Emisiunea a început duminică, 30 octombrie, la ora 8:00 seara. O voce anunța: „Columbia Broadcasting System și partenerii săi îl prezintă pe Orson Welles și Teatrul Mercury în Războiul lumilor de H.G. Welles”. Duminică seara era un interval de maximă audiență în epoca de aur a radioului și milioane de americani aveau aparatele pornite. Dar majoritatea ascultătorilor urmăriseră show-ul ventrilocului Edgar Bergen, cu marioneta lui „Charlie McCarthy” pe NBC și au mutat pe postul CBS de abia la 8:12, când povestea cu invazia marțienilor era în plină desfășurare.

Luminile din Phoenix, un mister nedezlegatTeoria OZN are la bază apariții precum cea din Phoenix, unde au fost observate lumini stranii care zburau silențios peste oraș, un fenomen fără o explicație clară

Welles și-a început piesa cu o introducere vorbită, urmată de un anunț meteo. Apoi, aparent abandonând povestirea, vorbitorul își purta ascultătorii în „Hotelul Park Plaza din New York, unde veți fi întreținuți de muzica lui Ramon Raquello și orchestra lui”. O melodie lascivă de dans s-a auzit pentru câteva minute, apoi un speaker a intervenit brusc anunțând că „Profesorul Farrel de la Observatorul Mount Jenning” a detectat o explozie pe planeta Marte. Apoi muzica de dans a pornit din nou,urmată de o altă întrerupere, în timpul căreia publicul a fost informat că un meteorit uriaș a căzut pe terenul unui fermier din Grovers Mills, New Jersey.

Orson Welles 1938 (sursă imagine)

Extratereștri printre noi

După scurt timp, un „reporter” relata de la fața locului, descriind un marțian care ieșea dintr-un cilindru metalic. „Doamne ferește”, spunea el, „ceva apare din umbră, ca un șarpe gri. Încă unul și încă unul. Arată ca niște tentacule... acum pot vedea și corpul creaturii. E mare, mare ca un urs și lucește ca pielea udă. Dar fața... doamnelor și domnilor, fața nu poate fi descrisă. Îmi e greu să o privesc, e oribilă. Ochii sunt negri și licăresc ca la șerpi. Gura e în formă de V și saliva îi curge de pe buzele subțiri, care freamătă și pulsează”.

Robin Hood, un arcaș de HollywoodAventurile lui Robin Hood, din carte sau film, ne fascinează și azi, fiind o temă inepuizabilă și mereu proaspătă în industria cinematografică

Marțienii au montat mașinării de război și trăgeau cu arme termice asupra oamenilor lipsiți de apărare. I-au anihilat pe cei 7.000 de luptători din Garda Națională și, după ce fuseseră atacați cu artilerie și bombardiere, extratereștii au lansat un gaz otrăvitor în aer. În scurt timp, „cilindrele marțienilor” au aterizat în Chicago și St. Louis. Piesa radiofonică era extrem de realistă, Welles folosind efecte sonore sofisticate și actorii făcând roluri memorabile în calitate de reporteri terifiați. Unul din ei anunța că panica se întinde rapid în vecinătatea locului de aterizare și mii de oameni disperați încearcă să fugă. Nu era departe de adevăr.

H. G. Wells (sursă imagine)

Aproximativ 1 milion de ascultători au crezut că are loc o invazie extraterestră. Panica a izbucnit, in realitate. În New Jersey, cetățeni îngroziți au blocat autostrăzile, căutând să scape de maleficii extrareștri. Oamenii îi rugau pe polițiști să le dea măști de gaze și cereau companiilor electrice să întrerupă curentul, pentru ca marțienii să nu se poată orienta după lumină. O femeie a intrat într-o biserică din Indianapolis, unde se ținea slujba de seară și a început să strige: „New York-ul a fost distrus! E sfârșitul lumii! Mergeți acasă și pregătiți-vă să muriți!”

Citizen Kane și Orson Welles fac revoluție la HollywoodFilmul Citizen Kane, regizat de Orson Welles, având ca subiect viața magnatului de presă William Randolph Hearst a reprezentat o revoluție cinematografică

Când știrile despre panica din viața reală au pătruns în studioul CBS, Welles a intrat în direct, pentru a explica ascultătorilor că totul era doar o ficțiune. O comisie federală a investigat cazul, dar nu au putut aduce acuzații nici postului de radio, nici autorului piesei. Instituțiile de media au căzut, totuși, de acord, să acorde mai multă atenție și să explice mai clar asemenea programe pe viitor.

Prima pagină a ziarului New York Times din data de luni, 31 octombrie 1938 (sursă imagine)

Orson Welles s-a temut că scandalul generat de „Războiul lumilor” avea să îi afecteze cariera. Însă și atunci, ca și acum, lumea era dornică de senzational și toată tevatura iscată avea să îi aducă un contract la Hollywood. În 1941 a scris, regizat și produs filmul, în care a apărut și ca actor, „Cetățeanul Kane” (Citizen Kane). Considerat de mulți ca cel mai bun film american, avea la bază viața magnatului de presă William Randolph Hearst și a fost recompensat cu un Oscar.

Referințe:

history.com

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept