13 noiembrie 1907

Paul Cornu efectuează primul zbor cu elicopterul

Caleidoscop Monica

Zbor deasupra unui cuib de cruci

Sub umbra sacră a unei mari catedrale, se întinde vechiul Lisieux, cu casele lui desprinse, parcă, din filmele de epocă. Acest oraș din Normadia este marcat, dar nu copleșit de turnurile bisericilor care îi desenează silueta. A trăit multe scene istorice la viața sa, dar una dintre cele mai interesante a fost cea din 13 noiembrie 1907. Orașul a urmărit atunci, cu mirare, o ciudată mașinărie zburătoare.

Programul Faptele și Cornu

Născut la 15 iunie 1881, în Glos-la-Ferriere, Paul Cornu avea 9 ani cand s-a mutat, împreună cu familia, în frumosul oraș medieval. A lucrat alături de tatăl său în afacerea familiei, un atelier în care erau reparate și întreținute cele mai noi tehnologii de transport: automobile, motociclete și biciclete. Din când în când, mai ”tratau” și câte o mașină de cusut. Aici, între rotițe și mecanisme, Paul visa la viitor.

Mercedes, un simbol al calității și tehnologiei germaneMercedes înseamnă calitate și frumusețe în lumea mașinilor, fiind automobile de categorie superioară, încă de la primele modele care au cucerit lumea

Văzând că fiul său dă dovadă de talent ingineresc, Cornu senior, la rândul său un om cu abilități tehnice remarcabile, s-a reorientat înspre mecanică.

O mișcare bună, care a creat un cadru potrivit, în care mintea creativă a lui Paul a început să se desfășoare. La 14 ani, a înregistrat primul său succes: un instrument de control al temperaturii în incubator. Până în 1907, inventarul înregistrat al invențiilor sale cuprindea: o bicicletă cu motor (1898), un motor rotativ proiectat împreună cu tatăl său (1899) și care a fost patentat în 1902, un ceas termic (1901), tricicletă și motocicletă acționată de aburi (1902 și 1903). A mai inventat o mașinuță cu două motoare pe gaz și fără cutie de viteze. Deși ideile au fost publicate și au stârnit interesul în lumea largă, cei din familia Cornu erau mai mult inventatori decât investitori și nu au știut să obțină un profit prea grozav din toate acestea.

Paul Cornu, la Lisieux, cu aparatul de zbor conceput de el. [sursa imagine]

Idei prinse din zbor

Ca mai toată lumea, la trecerea în cel de-al XX-lea secol, Paul a fost atras de mașinile zburătoare și de posibilitățile fascinante pe care le ofereau. Era interesat în special de decolarea verticală și de conceptul elicopterului, pe care îl considera mai util și ușor de utilizat decât avionul.

Avionul lui Traian Vuia ia succesul din zborInventatorul român Traian Vuia a deschis porțile cerului pentru întreaga omenire, reușind primul zbor cu un aparat mai greu decât aerul, cu motor propriu

Deși Leonardo da Vinci schițase niște versiuni ale unor mașinării cu elice ce par străbunicele elicopterului, nimeni nu reușise până atunci să construiască un model funcțional. Paul avea toate motivele să se pună pe treabă.

Magazinul de biciclete al familiei Cornu, din Lisieux. [sursa imagine]

Ocupându-se în același timp și de afacerea care asigura supraviețuirea familiei, Paul a proiectat și construit un prototip de elicopter cu câte un rotor pe ambele părți ale unei carcase metalice. În interior, un mic motor hrănea doi cai putere. Toată mașinăria cântărea 13 kg, arăta ca o insectă uriașă și, culmea, funcționa.

Paul și-a prezentat mândru invenția în curtea liceului din  Lisieux, în timpul târgului agricol anual, la 4 octombrie 1906. Micul elicopter s-a ridicat în fața unei mulțimi entuziasmate.  La doar 24 de ani, Paul a devenit mândria orașului, care a decis să îl susțină cu o sumă de 120.00 de franci din fonduri publice, pentru a construi o variantă mai mare a elicopterului său, care să poată ridica o persoană.

Concurezi și câștigi

Pentru că în acele zile din copilăria aviației, marile invenții apăreau în micile ateliere, concursurile deveniseră o modalitate populară de a expune noutățile și de a contribui la progresul științei. Unul din aceste concursuri a fost inițiat în  1904 de Ernest Archdeacon, un fan al zborului, care a zburat prima data cu balonul când avea 20 de ani.

Balonul, o istorie la înălțime despre zbor și curajPrimul zbor al unui balon cu aer cald peste Atlantic a fost dus la bun sfârșit de un echipaj de temerari, care au străbătut mii de kilometri în șase zile

Ernest Archdeacon (Paris, 1863 - Versailles, 1950) a fost un avocat francez bogat, de origine irlandeză, care a avut un cuvânt de spus în ceea ce privește pionieratul în aviația din Franța, înaintea primului război mondial. A rămas în istoria aviației în urma primului său zbor cu un balon, la vârsta de 20 de ani. Contribuția sa cea mai durabilă este înființare Aero Club de France, cel mai vechi aero-club din lume, pe care la fondat în 1898. În fotografie, Ernest Archdeacon (stânga), în anul 1894, în mașina sa Peugeot tip 3. [sursa imagine]

Fiind mai apreciat ca avocat decât ca aviator, și-a folosit banii pentru a susține și promova aeronautica. Premiul anual al Cupei More Ernest Archdeacon se ridica la 50.000 de franci. Pentru a-l câștiga, Paul avea nevoie ca elicopterul lui să se ridice și parcurgă distanța, pe atunci incredibilă, de 1 km. În ciuda susținerii pe care familia i-o oferea, Paul a preferat să lucreze singur și progresul mergea greu. A fost nevoie de un an de la primul său succes, înainte de a finaliza elicopterul pentru competiție. Era aproape de reușită, mai ales că testele se arătaseră favorabile.

La 13 noiembrie 1907, elicopterul lui Paul Cornu părea plin de viață. Vântul bătea și clătina elicopterul, iar Paul și fratele lui Jacques se străduiau să îl țină ca să nu o ia razna peste câmp. Din cauza vântului care mișca elicopterul, lui Jacques i-a alunecat mâna, iar Paul s-a aruncat să prindă ambele mânere, pentru a ține aparatul pe pământ. Dar, în mod miraculos, mașinăria s-a ridicat 1 metru în aer, cu tot cu Paul și a rămas acolo pentru aproximativ 20 de secunde. Paul era entuziasmat, asistența, uluită. Fără a fi un zbor lung sau elegant, a fost totuși primul zbor în care un om s-a ridicat de la sol cu un elicopter. A câștigat premiul Archdeacon în acel an și a devenit cunoscut drept inventatorul ”bicicletei zburătoare”. Bineînțeles că aparatul nu era o bicicletă zburătoare, denumirea fiind o ironie a criticilor care țineau să îi reamintească debutul în atelierul tatălui său. Din păcate, în anii ce au urmat, Paul nu a găsit susținerea financiară necesară pentru a aduce îmbunătățiri proiectului său.

La 100 de ani de la reușita lui din 13 noiembrie 1907, studenții școlii de inginerie aviatică ESTACA, în colaborare cu Muzeul de Aeronautică, au prezentat o replică fidelă a modelului construit de Paul Cornu, ca parte a unei mari ceremonii aniversare, desfășurate în curtea Muzeului Luvru din Paris. Au reușit să reproducă aparatul grație generozității inventatorului, care publicase toate detaliile tehnice în revista l”Aerophile din 1908. Azi, școala din Lisieux poartă numele lui Paul Cornu, care pare a avea origini românești. Un exemplu de urmat pentru copiii care își propun să ajungă sus.

Referințe:

wikipedia.org aviastar.org

foto creditbmlisieux.com

Lecturi suplimentare

Publimix folosește cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept