27 octombrie 1904

se deschide metroul din New York

CaleidoscopMonica

Primarul underground

La ora 14:35, în data de 27 octombrie 1904, primarul orașului New York, George McClellan, trece la butoane și conduce cursa inaugurală a celui mai nou sistem de transport rapid din oraș: metroul. S-a simțit atât de bine în calitate de conductor de tren, încât a făcut tot traseul de de la Primărie, până pe Strada 103. La ora 7 seara, metroul a fost deschis pentru public și mai mult de 100.000 de persoane au plătit un bănuț pentru a face prima călătorie pe sub Manhattan.

New York, New York

În timp ce Londra se laudă cu cea mai veche rețea de transport subteran (deschisă în 1863), iar orașul Boston a construit prima linie de metrou din Statele Unite, metroul din New York a devenit rapid cel mai mare sistem de acest tip de pe continentul american. Traseul inițial avea aproximativ 15 km și trecea prin 28 de stații. Pleca de la Primărie, din Manhattan, spre Grand Central Terminal, în mijlocul orașului, îndreptându-se apoi către Vest, de-a lungul Străzii 42 până în Times Square, de unde o lua spre Nord, spre Strada 145 și Broadway, până în Harlem.

Serviciul s-a extins în 1905, ajungând până în Bronx, din 1908 a fost disponibil și pentru cei din Brooklyn iar locuitorii din Queens au avut posibilitatea să facă o tură cu metroul din 1915. Rețeaua new-yorkeză are acum 26 de linii și 468 de stații operaționale. Cea mai lungă linie, 8th Avenue „A” Express train, se întinde pe mai bine de 50 de kilometri, din Nordul Manhattan-ului până în cel mai îndepărtat colt din Queens.

În fiecare zi, în jur de 4,5 milioane de pasageri călătoresc cu metroul prin New York. Este singurul sistem de transport subteran urban care operează 24 de ore pe zi, 7 zile pe săptămână. Nu contează dacă e murdar sau curat, aerisit sau aglomerat, pentru new-yorkezi e o adevărată instituție, fără de care nici ei și nici turiștii nu s-ar putea descurca în jungla orașului. Pe lângă utilitatea sa, este o sursă nesecată de povești, curiozități și întâmplări care îi alimentează legenda:

  • Deși e cea mai mare rețea de transport subterană, doar 60% din liniile de metrou sunt situate sub pământ.
  • Times Square-42nd Street este cea mai aglomerată stație din New York, deservind mai mult de 65 de milioane de călători în fiecare an;
  • Dacă întreaga lungime a liniilor de metrou ar fi desfășurată, s-ar întinde mai mult de 1.000 de km și ar ajunge la Chicago.
  • Scuza cu „nu a venit metroul” nu prea ține la New York, pentru că există posibilitatea de a verifica întârzierile trenurilor în fiecare zi;
  • O ieșire specială din stația Times Square - 42nd Street ducea direct în hotelul Knickerbocker, unde scriitorul american F. Scott Fitzgerald și prietenii săi participau la petreceri fastuoase. Azi, spațiul aparține companiei care gestionează metroul și nu mai este folosit ca acces înspre hotel.
  • Sunt 9 stații fantomă în rețeaua metroului new-yorkez. Cea mai frumoasă este City Hall Station, care a fost folosită între 1904 și 1945. Una din stațiile fantomă este South 4th Street Station din Williamsburg. Aceasta nu a fost abandonată, pur și simplu nu a fost folosită niciodată. În 2012, a fost preluată de un grup de artiști stradali și acoperită cu desene de la tavan până la podea.

  • O echipă de voluntari patrula prin stațiile de metrou, pentru a-i proteja pe călători. Inițial, în 1979, și-au luat numele „Magnificent 13”, iar apoi, grupul s-a extins, devenind „The Guardian Angels”.
  • Vagoanele de metrou au fost vopsite cu alb în 1981, într-o încercare de a-i descuraja pe amatorii de graffiti. Dar albul vagoanelor a devenit pânza ideală pe care aceștia să își poată realiza lucrările, așa că, în scurt timp, călătoria cu metroul a devenit colorată din nou.
  • În fiecare an, sunt organizate curse nostalgice, cu vechile garnituri de metrou, în care se țin ceaiuri dansante, iar petrecăreții poartă costume de epocă.
  • Există o bibliotecă publică ascunsă în Stația Lexington Avenue-51st Street. Biblioteca Terence Cardinal Cooke-Cathedral are o intrare discretă pe lângă calea de acces înspre linia 6 și stă la dispoziția tuturor celor care doresc să își extindă orizontul în timpul călătoriei.
  • Stația Astor Place este considerată de mulți ca fiind „bântuită”. Se spune că un tren-fantomă, extrem de luxos, trece noaptea prin stație, ia pasagerii care nu bănuiesc nimic și îi transportă în timp, la începutul secolului trecut.

Referințe:

history.commashable.com

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept