06 octombrie 1866

primul jaf al unui tren în Statele Unite

CaleidoscopMonica

Jaful se pune pe roate

6 octombrie 1866 este o dată care ar trebui sărbătorită de industria cinematografiei, pentru că a dat startul unor întâmplări care au furnizat marfă pe săturate scenariștilor de la Hollywood și au creat staruri și filme memorabile. Primul jaf armat din istoria Statelor Unite, având ca scenă de desfășurare un tren în mișcare a adus profituri mult mai mici decât bussines-ul pe care l-a generat. Pentru doar 10.000 de dolari, banda Reno a efectuat o acțiune de curățenie generală, din mers, în cursa Ohio & Mississippi, în zona Jackson County din Indiana. Vizionari, membrii bandei au înțeles că se aproprie secolul vitezei și vechile metode de a jefui pașnic trenuri staționate în gară sau încărcături de mărfuri din depozite necesitau rapid un upgrade.

Hold-up cu mult (an)tren

Noua metodă de a opri trenurile în zone izolate, în care forțele de ordine ajungeau cu greu, a devenit foarte populară în Vestul Americii. Atunci, ca și acum, adrenalina era o parte importantă a călătoriei cu trenul și, ca dovadă că unele lucruri nu se schimbă niciodată, nici pe vremea aceea nu știai dacă și când vei atinge destinația. Nou lansatele curse feroviare transcontinentale și regionale reprezentau ținte atractive. Economia înflorea în zonele proaspăt ocupate de coloniști și trenurile transportau adesea bunuri și valori importante. Cadrul natural părea să conlucreze cu noii haiduci, care luau de la bogați și păstrau pentru ei, oferindu-le ascunzători și condiții ideale de lucru. Unele bande, ca de exemplu cea a lui Butch Cassidy, considerau afacerea atât de profitabilă, încât au tratat-o cu toată seriozitatea, făcându-și o adevărată specializare în domeniu. Nici proprietarii de trenuri nu au stat cu mâinile în sân, privind cum prețioasele încărcături dispar în zona crepusculară a Vestului sălbatic. Au blindat vagoanele, le-au dotat cu seifuri speciale și, mai ales, cu pistolari la fel de hotărâți ca și hoții. În consecință, pe la sfârșitul secolului al XIX-lea, jefuirea trenurilor era deja o meserie în care protecția muncii nu mai acoperea riscurile.

Aurul a atras în Alaska nenumărați aventurieri dornici de îmbogățireFebra aurului din Alaska s-a transformat într-o adevărată epidemie, aducând înspre Yukon mii de visători în căutarea prețioaselor pepite, la fel ca cele găsite de George Carmack

Reno & the band

Pionierii genului, aveau o echipă formată din cei patru frați Reno și asociații lor. Primul lor proiect încununat de succes, cel din 6 octombrie, a avut toate ingredientele unei povești western picante: bandiți mascați, puști, evadări spectaculoase și happy end pentru băieții răi. Însă cine râde la urmă râde mai bine, așa că băieții buni au venit tare din urmă și i-au capturat pe cei din banda Reno, punând capăt glorioasei lor cariere infracționale. Pentru că justiția era aplicată mult mai direct pe atunci, o mulțime de oameni care nu simpatizau cu modelul Reno au intrat cu forța în închisoarea unde aceștiau erau ținuți, i-au luat pe sus și au rezolvat scurt problema executării pedepselor, spânzurătoarea fiind un joc foarte la modă.

Frank Reno (sursă imagine)

Cine fură azi un ou...

e clar că nu a prins epoca de aur a jafurilor, când mizele erau mai serioase. Hoții zilelor noastre și-au mai pierdut din farmec. Poveștile care au aprins imaginația multor generații au personaje de film care au trait în viața reală:

Jesse James și jaful trenului din Iowa

Celebrul Jesse James s-a afirmat mai ales în domeniul bancar, spărgând mai multe instituții în care onorabilii cetățeni americani își considerau economiile în siguranță, dar fiind deschis la nou, s-a gândit că puțină diversitate nu strică. După o sumară analiză SWOT, a constatat că oportunitățile oferite de trendul feroviar depășesc riscurile și a trecut la acțiune în seara zilei de 21 iulie 1873, lângă Adair, Iowa. Au slăbit șuruburile pe o porțiune a căii ferate, care se afla după o curbă fără vizibilitate, astfel încât, la apropierea trenului, cu niște frânghii au dislocat șinele, locomotiva a deraiat și a ajuns în șanț, dar vagoanele au rămas pe sine și s-au oprit. Hoții sperau să dea lovitura, fiind convinși că trenul transportă o mare cantitate de aur. Socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg și, la deschiderea seifului, au găsit doar 2 000 de dolari. Au fost nevoiți să se consoleze cu obiectele de valoare luate de la călători, ceea ce nu era chiar puțin. Lovitura a rămas în istorie prin îndrăzneala cu care s-a acționat și punctele bonus pe care le-a adus la CV-ul lui Jesse James.

Jesse James și Robert Ford (sursă imagine)

Marele jaf al trenului din 1963

Nici englezii nu s-au lăsat mai prejos și, cu calmul caracteristic, au organizat un hold up adevărat, cu o echipă serioasă de 15 oameni asupra unui tren Royal Mail. Suma pusă în joc era pe măsura pregătirilor - 7 milioane în bancnote (echivalentul a 60,5 milioane de dolari din zilele noastre). În dimineața zilei de 8 august, hoții au pregătit un semnal roșu fals, lângă o porțiune a căii ferate denumite Sears Crossing. Când locomotiva a oprit la semnalul roșu, bandiții echipați cu cagule de ski au sărit în tren, au anesteziat mecanicul cu o rangă și au desprins cea mai mare parte a vagoanelor. După ce mecanicul și-a revenit, l-au obligat să ducă restul vagoanelor la punctul de întâlnire cu restul trupei unde, formând un lanț uman, au transferat cu mare rapiditate cele 120 de pungi cu bani, în trei vehicule care îi așteptau. Scăpând cu bine de la locul faptei, hoții au sărbătorit succesul în ascunzătoarea lor, jucând Monopoly cu banii furați. Pentru a nu fi reperați de poliție, membrii bandei s-au despărțit, dar 12 dintgre ei au fost totuși prinși după o vreme, fiind condamnați la o pedeapsă ce însuma 307 ani de închisoare.

Ultimul indian sălbatic din America de NordIshi, ultimul indian nativ de pe teritoriul american, găsit în California, a dovedit că civilizația e mult mai sălbatică decât tradiția

Jaful din trenul Rondout

Cel mai bine cotat hold-up din istoria Americii a fost opera bandei „Newton Boys”, patru frați texani care au avut la activ 60 de bănci jefuite și 6 trenuri de-a lungul glorioasei lor cariere. Lucrând cu un inspector corupt, doi dintre frați au urcat într-un tren poștal al companiei feroviare Chicago, Milwaukee & St. Paul Railroad. Cu argumente serioase, sub forma unor pistoale, au convins mecanicul să oprească trenul lângă Rondout, Illinois, unde colegii de echipă îi așteptau în mașini. Hoții au aruncat sticle cu formaldehidă pe geamurile de la vagoanele pasagerilor, tăindu-le respirația celor 17 paznici înarmați. Când aceștia s-au predat, hoții au pus mâna pe sacii poștali care conțineau 3 milioane de dolari în bancnote și obligațiuni. Au reușit să fugă cu mașinile, dar în haosul evenimentelor, unul din frații Newton a fost împușcat din greșeală de către un complice. Asta a dăunat grav sănătății tuturor, fiind arestați după ce au cerut asistență medicală la un spital din Chicago.

Referințe:

history.com history.com

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept