17 mai 1861

James Clerk Maxwell face prima fotografie color

CaleidoscopMonica

O teorie de culoare

Dacă privim azi prima fotografie color, vedem o imagine destul de neclară a unei fundițe din stofă și nu ne atrage atenția prin nimic. Cu toate acestea, modesta poză a marcat un moment crucial în dezvoltarea fotografiei color și stă la baza tuturor amintirilor noastre de azi. Fotografia a fost prezentată la King's College din Londra, în timpul unei prelegeri despre teoria culorilor, susținută de celebrul fizician scoțian James Clerk Maxwell, la 17 mai 1861. Prima poză color permanentă a fost realizată de Thomas Sutton, care colabora cu Maxwell. Fotografia consta în trei poze alb-negru, fiecare trecută printr-un filtru roșu, verde sau albastru. Cadrele rezultate au fost proiectate prin trei lentile cu filtre similare, rezultând o imagine color.

Lumea surprinsă în culori

Încă de la primele tentative, camerele fotografice au fost gândite pe baza structurii ochiului uman. Lumina este lăsată să pătrundă printr-o deschizătură, după care imaginea este proiectată cu josul în sus. Prin analogie cu ochiul, a fost inventată camera obscură, cunoscută și utilizată, sub diverse forme, încă din Antichitate. Ca principii de bază, camera obscură era formată dintr-o cutie paralelipipedică, cu interiorul de culoare neagră (echivalentul globului ocular), cu o deschidere foarte mică (rol îndeplinit la ochi de cornee și cristalin), iar paralel cu deschizătura, un ecran alb sau mat transparent, pe care se putea privi o imagine reală și răsturnată (ca pe retină).

Fotografie pentru toți, grație peliculei flexibile inventate de EastmanGeorge Eastman, prin invențiile sale, rola flexibilă de film și aparatul de fotografiat Kodak a făcut ca pozele să devină parte din viața fiecărei persoane

Artiștii Renașterii au folosit din plin această modalitate de a-și îmbunătăți perspectiva vizuală. Însă fotografia venea cu un întreg arsenal de metode care perfecționau schema oculară primitivă a camerei obscure. Lentile pentru acuratețe, diafragme reglabile, focalizare, filtre etc. Odată descoperită tehnica în sine, s-a perfecționat într-un ritm incredibil.

Realizată de Niépce, aceasta este considerată a fi prima fotografie reprezentând o perspectivă din lumea reală, facută cu o cameră obscură. Fotografia a fost realizată la Saint-Loup-de-Varennes, Franța și reprezintă o parte dintr-o clădire și împrejurimi văzute de la o fereastră a proprietății sale. (sursă imagine)

Între momentul în care Joseph Nicéphore Niépce a făcut prima fotografie, în 1826, și anul 1861, tehnica fotografică evoluase suficient încât fizicianul James Clerk Maxwell să poată produce prima poză color care să nu dispară imediat sau care să aibă nevoie de retușuri pictate manual. Omul de știință scoțian a ales ca vedetă a experimentului său o neînsemnată fundiță de stofă, care habar nu avea că tocmai scria istorie. Preluând imaginile prin filtrele de culoare și recombinându-le apoi, Maxwell intenționa să imite modul în care ochiul procesează culoarea. Teoria referitoare la aceste aspecte o elaborase pe hârtie, din 1855, arătând că ochiul percepe doar acele trei culori, pe care le combină ulterior, ceea ce a și dovedit.

Pe lângă faptul că Joseph Nicéphore Niépce este creditat ca fiind inventatorul fotografiei, acesta a patentat primul motor cu ardere internă, denumit 'The Pyréolophore' și pe care l-a inventat și construit împreună cu fratele lui mai mare, Claude, în 1807. Acest motor funcționa pe baza unor explozii controlate, folosind ca și combustibil un praf obținut din plante Lycopodiopsida. A fost instalat pe un vapor ce naviga pe râul Saône. Zece ani mai târziu, tot frații Niépce au fost primii din lume care au dezvoltat și folosit un sistem de injecție pentru motor.

James Clerk Maxwell (sursă imagine)

Lumea prinde culoare

Maxwell a colaborat la proiectul său cu fotograful Thomas Sutton, inventatorul camerei de tip SLR (single lens reflex), care includea o oglindă și o prismă și permitea fotografului să vadă prin lentilă exact ceea ce urma să surprindă pe peliculă. Scopul lui Maxwell nu era legat, în principal, de fotografie, imaginea servindu-i la demostrarea teoriei asupra culorilor și modului cum sunt procesate de ochiul uman. În următorii ani, au apărut metode mai eficiente de combinare a culorilor, pentru a pune în evidență luminile și umbrele. Cu toate acestea, secolul al XIX-lea a fost dominat de imaginile fotografice colorate manual, care aveau nuanțe mult mai vii decât cele care putea fi obținute prin tehnologia disponibilă atunci.

Tesla, Edison, Marconi, marii inventatori ai lumii moderneNikola Tesla, o minte luminată, a împărțit cu noi toți din cunoașterea sa, prin invențiile care au schimbat lumea, de la curentul alternativ, la radio

De abia în secolul XX, fotografia color și-a intrat pe deplin în drepturi, prin dezvoltarea sistemului de developare color, datorat lui Gabriel Lippman și Companiei Sanger Shepherd. La începutul anilor 1900, Lev Tolstoi apărea în fotografii full color impresionante. Imaginile color ale Parisului, din timpul primului război mondial, au rămas și ele de referință. Toate îmbunătățirile care au transformat primele imagini neclare în cele cu rezoluție fantastică de azi au la bază aceleași principii simple descoperite de Maxwell: trei imagini, roșie, verde și albastră, combinate într-una.

Descoperirile revoluționare ale lui Maxwell tind să pună în umbră meritul său legat de realizarea primei fotografii color. Azi când totul e ușor și la îndemână, apăsăm pe butonul/ecranul aparatului sau telefonului, fără să ne mai gândim la procesul îndelungat și complicat care ne-a oferit accesul la o asemenea tehnologie. „E ușor să uităm” scrie Phil Coomes, editor foto la BBC, „că nu cu mult timp în urmă, agențiile își transmiteau fotografiile prin telegraf, telefon sau radio, ca separații de culori, de regulă cyan, magenta și galben, proces care se bazează pe descoperirea lui Clerk Maxwell. Chiar și cea mai nouă și performantă camera foto digitală funcționează pe baza acelorași principii”.

Maxwell la maxim

Mintea strălucită din spatele inventării fotografiei color a aparținut unui savant cu totul aparte. La 25 de ani, deja profesor de fizică la Marischal College, Aberdeen, apoi la King's College, Londra, pentru ca, în 1871, să devină primul profesor de fizică experimentală de la Cambridge.

Istoria desenelor animate e o poveste în sineDesenele animate sunt o bucurie și pentru copii și pentru adulți, aducând cu ele o lume a fanteziei în adevărate opere de artă

James Clerk Maxwell rămâne unul din giganții fizicii, chiar dacă opera lui nu este atât de cunoscută publicului larg. Acest fapt se datorează și dificultății de a înțelege fundamentele operei sale - ecuațiile lui Maxwell, care aparțin categoriei pour les connaisseurs.

Prin aceste ecuații, el a fost primul om de știință care a unificat forțele fundamentale ale naturii. A descoperit că electricitatea și magnetismul sunt, de fapt, la cel mai profund nivel, una și aceeași forță: cea electromagnetică. Pentru a-și susține teoria, Maxwell a dovedit că lumina este o undă electromagnetică, găsind astfel legătura între electricitate, magnetism și optică.

Fotografia intitulată ”Rhein II” a fost realizată de Andreas Gursky în 1999. În 2011, a fost vândută la licitație de Christie”s New York. Un cumpărător anonim a achiziționat-o pentru suma record de 4,3 milioane dolari, devenind astfel momentan cea mai scumpă fotografie din istorie.

De parcă asta nu ar fi fost de ajuns, a mai insistat și asupra teoriei cinetice a gazelor, găsind explicația pentru originea temperaturii. A introdus teoria probabilității în studiul fenomenelor care au loc la dimensiuni foarte mici, punând astfel bazele teoriei cuantice. A folosit calcule matematice pentru a înțelege compoziția și evoluția inelelor din jurul lui Saturn. Peste 100 de ani, nava Voyager avea să confirme că Maxwell a avut perfectă dreptate.

Pentru a fi original până la capăt, Maxwell nu s-a alinit prototipului de savant excentric, rupt de realitate. Se spune că avea o capacitate extraordinară de muncă, fiind, în același timp, sociabil, prietenos, generos și amabil cu cei din jur.

Einstein, geniul care a dovedit că totul e relativAlbert Einstein a întors lumea fizicii pe dos cu viteza luminii, dovedind, prin teoria relativității, că energia și imaginația pot schimba limitele Universului

Când Einstein a fost întrebat dacă, în munca sa, se sprijinea pe umerii lui Newton, el a răspuns: „Nu, mă sprijin pe umerii lui Maxwell”.

Referințe:

bbc.com clerkmaxwellfoundation.org

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept