1 aprilie 1700

Ziua nebunilor devine o sărbătoare „normală”

Caleidoscop Monica

O nebunie de zi

La 1 aprilie, în 1700, iubitorii de farse din Anglia au decis că e momentul să își aniverseze în mod public pasiunea de a se păcăli reciproc. Numită ”Ziua Nebunilor” (All Fools” Day), sărbătoarea păcălicilor de pretutindeni nu era chiar o noutate. Originea ei exactă a rămas un mister, deși apăruse de-a lungul secolelor în diverse culturi, sub diverse forme. Unii istorici consideră că totul a început în 1582, când Franța a trecut de la calendarul iulian la calendarul gregorian. Cei care nu erau la curent cu evenimentele, pentru că și veștile circulau mai greu pe atunci, habar nu aveau că începutul anului se aniversase la 1 ianuarie și sărbătoreau fericiți Anul Nou în ultima săptămână din martie, până la 1 aprilie. Astfel, au devenit ținta glumelor și farselor. Cei considerați naivi și ușor de păcălit se trezeau adesea cu un pește de hârtie lipit pe spate, ”poisson d”avril”, semn că picaseră în plasa glumeților.

O lună nebună, nebună, nebună

Nebunia de aprilie s-ar putea trage, spun istoricii și din festivaluri antice precum Hilaria, organizat în Roma la sfârșitul lunii martie. Romanii ieșeau pe străzile orașului deghizați în diverse costumații, prilej de mare veselie pentru toată lumea.

Imagine înfățișând o procesiune din cadrul festivalului roman Hilaria, cu dansatoare și care trase de lei. Platoul datează din perioada anilor 200 – 400 d.Chr și face parte azi din patrimoniul Muzeului de Arheologie din Milano. [sursa imagine]

O altă explicație e cea oferită de Joseph Boskin, profesor de istorie la Universitatea din Boston. Acesta leagă debutul manifestărilor de aprilie de o întâmplare petrecută în timpul domniei împăratului Constantin. Un grup de clovni și saltimbanci au strigat împăratului că ei ar face o treabă mai bună la conducerea imperiului. Amuzat, Constantin, a permis unui saltimbanc pe nume Kugel să fie rege pentru o zi. Kugel a dat un edict prin care proclama nebunia generalizată în acea zi, evenimentul devenind o tradiție anuală.

Constantin cel Mare, lider creștin și militarConstantin cel Mare, conducător al Imperiului Roman, a fost primul împărat convertit la creștinism, schimbând pentru totdeauna harta religioasă a Europei

Și vremea a contribuit la ”renumele” lunii aprilie. Capricioasă, schimbătoare și imprevizibilă, cu treceri bruște de la soare la ploaie, perioada care urmează echinocțiului de primăvară e o nebunie din punct de vedere meteorologic.

April Fools” Day s-a răspândit în Marea Britanie în timpul secolului al XVIII-lea. În Scoția, se desfășura pe durata a două zile. Distracția începea cu ”vânătoarea cucilor” (cuc fiind și un termen peiorativ cu sensul de ”prostănac”), în care oamenilor erau păcăliți și trimiși spre probleme sau locuri inventate, spre hazul general. A doua zi, Tailie Day, când farsele erau jucate pe la spatele victimelor, cărora li se lipeau cozi sau afișe pe care scria ”lovește-mă” sau alte asemenea îndemnuri și expresii prea puțin favorabile celui care avea ghinionul să le poarte.

În vremurile noastre, farsele au evoluat odată cu tehnica, perfecționându-se tot mai mult. Imaginația și tehnologia duc păcălelile la nivelul următor, iar presa de toate felurile, la nivel planetar.

Farse la toată lumea!

În 1957, BBC difuzează un documentar, în cadrul seriei de reportaje Panorama, înfățișând fermieri elvețieni care culegeau o bogată și proaspătă recoltă de... spaghete. Au denumit materialul ”Recolta elvețiană de spaghete” și s-au trezit asaltați de întrebări și solicitări legate de ”planta-minune”.

Burger King și-a păcălit consumatorii cu o reclamă de o pagină în revista USA Today, în anul 1998. Mesajul publicitar introducea ”burgerul Whopper pentru stângaci”, care conținea toate condimentele și putea fi rotit la 180 de grade pentru cei  ce foloseau stânga la masă. Era însă doar un truc, pentru că Burger King întrerupea brusc prezentarea cu replica: ”Toată lumea știe că e nevoie de două mâini ca să ții un Whopper!

A doua zi după publicarea falsei reclame, Burger King a anunțat că a fost vorba de o farsă. Cu toate acestea, mii de clienți au intrat în fast-food-uri cerând burgerul pentru stângaci, în timp ce alții cereau să existe și versiunea pentru dreptaci. [sursa imagine]

În fiecare an, începând din 1986, presa relatează despre parada de 1 aprilie din New York. Evenimentul nu există.

BBC lovește din nou în credulitatea oamenilor, în 2008. Prezintă un video cu pinguini care zburau, afirmând că aceștia migrează spre pădurile tropicale din America de Sud, pentru a scăpa de vremea friguroasă din Antarctica.Pe lângă faptul cunoscut că pinguinii nu zboară (deși sunt păsări), ei se simt foarte confortabil cu vremea aspră de la Polul Sud.

Orson Welles a difuzat la radio o piesă care a băgat lumea în speriețiRăzboiul lumilor a fost un show radiofonic atât de realist încât americanii au crezut că o invazie reală a marțienilor avea loc în timp ce ascultau

În 1985, revista Sports Illustrated și-a păcălit cititorii cu un material inventat despre un jucător de baseball începător, care putea să arunce mingea cu o viteză de 270 de km/oră.

Cea mai faimoasă farsă națională a Suediei a fost pusă la cale pe vremea când televizoarele erau încă alb-negru. Un post TV a anunțat că un tehnician expert va veni în platou să le prezinte telespectatorilor modalitatea prin care își puteau transforma televizoarele în unele color. Acesta a început să explice că o țesătură fină, preferabil cea din ciorapii de nylon, aplicată pe ecran, va înfăptui minunea. Mulți l-au crezut și s-au apucat să îi urmeze instrucțiunile pas cu pas. Bănuim că nuanța ciorapilor a influențat decisiv culorile din TV.

Lanțul de fast-food-uri americane Taco Bell a anunțat, în 1996, că va contribui la achitarea datoriilor statului american și că a cumpărat Clopotul libertății (The Liberty Bell este un simbol al independenței americane și se află la Philadelphia, în Pennsylvania). Compania a anunțat că îl va reboteza Taco Liberty Bell. Știrea a apărut în șase ziare naționale. Mii de oameni au scris îngrijorați de soarta clopotului și revoltați de decizia schimbării numelui. La prânz, Taco Bell a dezvăluit că totul a fost o farsă și a donat 50 de dolari pentru întreținerea curentă a clopotului.

Edițiile din 2014 ale publicațiilor britanice nu au scăpat prilejul să marcheze corespunzător ziua de 1 aprilie. [sursa imagine]

Compania Tesco a promovat o reclamă în presa națională, în 2002, anunțând că a creat și pus în vânzare ”morcovii fluierători”. Explicația era că făcuseră niște găuri în morcovi și că, atunci când erau puși la fiert, începeau să fluiere. Au existat persoane care au crezut-o și pe asta.

În 1980, tot BBC, un post de altfel extrem de serios, dar se pare că luna aprilie le stimulează imaginația, a anunțat că vestitul ceas Big Ben, va trece la afișajul digital, pentru a ține pasul cu timpurile. Ceasul, situat în turnul Palatului Westminster este un prilej de mare mândrie pentru londonezi și englezi în general, drept pentru care proteste vehemente au venit din partea publicului ”șocat”. Umorul britanic nu a digerat prea bine această farsă.

Regina de diamant, Elisabeta a II-a, cea mai longevivă suverană britanicăO regină care a văzut venind și plecând de la Casa Albă 11 președinți și a asistat vreme de 60 de ani la importante evenimente internaționale, merita o sărbătoare pe măsură

1 aprilie ne pune la încercare imaginația sau răbdarea, în funcție de care parte a păcălelii ne situăm. Distracție plăcută tuturor!

Referințe:

history.com mirror.co.uk

Lecturi suplimentare

Publimix folosește cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept