8 iulie 1497

Navigatorul portughez Vasco da Gama pleacă în prima expediție spre India

Caleidoscop Monica

Călător de mare viitor

La 8 iulie 1497, Vasco da Gama (1460-1524) ridica ancora din portul Lisabona, cu misiunea de a găsi o rută maritimă către Est, deschizând astfel drumul spre India. Nobilul portughez și-a atins obiectivul, ajungând pe coasta indiană, la Calicut, în luna mai a anului următor. În drumul său, ocolise Africa, pe la Capul Bunei Speranțe și făcuse numeroase opriri pe continentul negru. Da Gama a fost întâmpinat ca un adevărat erou la revenirea acasă, fiind primul european care ajunsese în India pe apă. După mai bine de doi ani de călătorie, în 1499, când s-a întors în Portugalia, petrecuse mai bine de 300 de zile exclusiv pe mare și parcursese peste 38.000 de kilometri. Se scria o nouă pagină din furtunoasa istorie care a extins, pas cu pas, granițele lumii cunoscute de noi azi.

A Passage to India

Cu câteva decenii mai devreme, Prințul Henric Navigatorul, dorind să încurajeze exploratorii să se avânte în completarea petelor albe de pe hărțile vremii, susținuse câteva expediții înspre Nordul și Vestul Africii. Acestea au reprezentat începutul unei cariere strălucite pentru Portugalia, care avea să devină una din marile puteri maritime și coloniale de pe glob.

Expediția Kon-Tiki, cu pluta din Peru, în PolineziaE bine sau e rău să fii dus cu pluta? Uneori, este extraordinar, așa cum au dovedit-o membrii expediției Kon-Tiki, care au străbătut Oceanul Pacific.

În 1487, Bartolomeu Dias a descoperit că Oceanele Atlantic și Indian sunt unite, noutate ce a stârnit interesul suveranului portughez Manuel. Visul lui mergea mult mai departe de aurul și mirodeniile Estului, năzuind să îngenuncheze Islamul și să se încoroneze ca rege al Ierusalimului.

Vasco Da Gama, care se alăturase marinei imediat ce vârsta i-a permis-o, continua tradiția de navigator a tatălui și a acceptat misiunea de a găsi o altă cale către lumea condimentată a Orientului. I-a fost încredințată comanda a patru nave, el însuși aflându-se la timona vasului de 200 de tone, St. Gabriel. Fratele său mai tânăr, Paulo, îl urma îndeaproape cu corabia St. Rafael. Profitând de vântul favorabil, dinspre coasta vestică a Africii, da Gama a pornit spre Sud. În apele Atlanticului, a executat un amplu viraj, țintind către țărmul sud-african, de unde avea să înceapă ocolul în jurul Capului Bunei Speranțe. Și tot cu mari speranțe, a pătruns victorios în valurile Oceanului Indian.

Detaliu din portretul lui Vasco da Gama, realizat de António Manuel da Fonseca în 1838 [sursa imagine]

Din păcate, pe cât de glorios le era traseul, pe atât de șubredă se dovedea sănătatea echipajului. Deoarece igiena personală nu se număra printre virtuțile primilor navigatori, iar aportul de vitamine din rom nu putea suplini lipsa fructelor și legumelor, majoritatea s-au îmbolnăvit de scorbut. Căpitanul a decis să facă o escală prelungită în Mozambic, pentru a se odihni și a-și reface proviziile.

Păcătosul obicei al peșcheșului prinsese deja rădăcini în zonă, așa că sultanul a considerat darurile aduse de europeni sub standardele sale. Darea și luarea de mită s-a soldat cu conflicte între gazde și oaspeți, cei din urmă fiind nevoiți să își ia tălpășița. Următoarele opriri au fost la Mombasa și Malindi. Norocul le-a surâs în cele din urmă, da Gama reușind să convingă un ghid arab să îi însoțească. Există presupunerea că acel ghid ar fi fost faimosul navigator Ahmed Ibn Magid.

Mahatma Gandhi sare pașnic la protestÎn India, Mahatma Gandhi a zguduit temelia Imperiului Britanic cu un drob de sare și multă înțelepciune, într-un memorabil protest pașnic

Aventuri cu indieni

Flota portugheză a călătorit vreme de 23 de zile, pentru a atinge țărmul indian la Calicut, (azi, orașul Kozhikode), la 20 mai 1498. Europenii erau convinși că localnicii sunt creștini, însă s-au dovedit a fi hinduși. Diferențele de doctrină nu i-au împiedicat să încheie o serie de afaceri, în urma cărora europenii s-au ales cu cantități importante de condimente prețioase. Negustorii musulmani, stabiliți mai demult în zonă, nu au fost entuziasmați de apariția concurenței. De aceea, au forțat mâna portughezilor, obligându-i să dea la schimb multe din mirodeniile proaspăt achiziționate, în schimbul proviziilor de care aveau neapărată nevoie pentru drumul de întoarcere.

Vasco da Gama debarcă în India [sursa imagine]

În august, după trei luni petrecute în India, da Gama și ai lui au părăsit portul Calicut, în ciuda avertismentelor cu privire la apropierea sezonului musonilor. Flota s-a confruntat cu furtuni teribile, iar traversarea Oceanului Indian, care le luase trei săptămâni la dus, a durat acum trei luni chinuitoare. Atât de mulți oameni au pierit pe drum, încât da Gama a ordonat ca vasul St. Rafael să fie distrus, din cauza lipsei echipajului.

Marea Barieră de Corali, un spectacol subacvatic unicMarea Barieră de Corali, una din minunile naturale ale lumii, atât de mare încât poate fi văzută din spațiu, este în pericol să fie distrusă de nepăsarea oamenilor

Navele s-au despărțit în dreptul coastei vestice a Africii, revenind la Lisabona pe trasee diferite. Din cauză că fratele său, Paulo, se îmbolnăvise, da Gama l-a dus în Insulele Azore, cu speranța de a-l pune pe picioare. Din păcate, Paulo nu a supraviețuit scorbutului și epuizării, iar căpitanul a revenit în Portugalia, cu o lună mai târziu decât celelalte două nave.

Harta primei expediții pentru găsirea rutei maritime către India 1497 - 1499. Această expediție, precum și celalte realizate de Europa Occidentală în perioada marilor descoperiri geografice din secolele XV-XVI, au constituit o etapă decisivă în formarea unei imagini reale asupra globului pământesc, având consecințe complexe, ce au avut o importanță capitală asupra evoluției omenirii în ansamblul sǎu. [sursa imagine]

Primirea a fost pe măsura sacrificiilor, navigatorul fiind aclamat ca un erou național. A fost numit amiral și s-a căsătorit cu Catarina de Ataíde, descendentă a unei familii nobile. Prinzând gustul comerțului cu mirodenii, regele Manuel a trimis în scurt timp o altă expediție pe același traseu, de această dată sub comanda lui Pedro Alvares Cabral. Acesta a reușit să pună bazele primului punct comercial portughez din India, dar a avut de luptat în permanență cu ostilitatea musulmanilor locali.

Expediții din aceeași gamă

În 1502, regele Manuel a decis să repete experiența cu Vasco da Gama, pentru a întări puterea portugheză în zona indiană. Navigatorul a părăsit din nou Lisabona, de această dată cu 20 de vase înarmate serios. Pe traseu, a considerat că e mai eficient să acționeze preventiv și a dat iama prin tot ceea ce însemna suflare musulmană în calea sa.

Francis Drake, un pirat înnobilatSir Francis Drake a parcurs un drum lung, de la fiu de fermier, la pirat și negustor de sclavi, pentru a deveni apoi nobil și amiral al flotei engleze

Nu și-a schimbat abordarea agresivă nici când a ajuns pe tărâm indian. La Calicut, a distrus sediile negustorilor și a luat zeci de prizonieri, obligându-l pe conducătorul orașului să i se predea. A înaintat apoi spre Cochin (actualmente Kochi), unde a încheiat o alianță cu administratorii orașului, asigurând astfel Portugaliei rolul principal în comerțul cu mirodenii din zonă. Da Gama a părăsit Cochin în februarie 1503. Pe drumul de întoarcere a reușit să înființeze avanposturi comerciale portugheze în Mozambic, unde țara sa va deveni principala putere colonială.

Un episod picant din traseul mirodeniilor i-a avut ca protagoniști pe cei doi unchi ai lui Vasco da Gama: Vicente și Brás Sodré. Pentru a ține afacerea în familie, acesta i-a numit în fruntea unui escadron care avea misiunea de a proteja navele prietene care făceau comerț pe lângă coasta indiană și de a veni de hac vapoarelor arabe cu aceleași îndeletniciri. Se pare că cei doi unchi nu au apreciat nepotismul și au considerat mai profitabil să pornească în afaceri pe cont propriu, intrând în nobila branșă a piraților, cu tot cu oamenii și vasele primite. După o campanie reușită, în care au jefuit cam tot ce le-a ieșit în cale, indiferent de naționalitate și convingeri religioase, și-au găsit adăpost pe coasta sudică din Oman, unde și-au dres puterile proprii și stricăciunile suferite de nave. Ca toți europenii, se credeau mai cu moț decât băștinașii și le-au ignorat sfaturile cu privire la buletinul meteo. În consecință, vasele le-au fost smulse de la ancoră, de vânturile foarte puternice ce s-au abătut peste înteaga regiune, au plutit în derivă, iar vaporul lui Vicente s-a scufundat, ducând cu el în adâncuri echipajul cu tot cu căpitan. Se crede că aceasta este nava Esmeralda, a cărei epavă a fost descoperită în zonă, în martie 2016.

Jacques Cousteau, o voce puternică în Lumea tăceriiLumea tăcerii, publicată de exploratul francez Jacques-Yves Cousteau, împreună cu filmele realizate de el, au adus minunile subacvatice mai aproape de oameni

După al doilea voiaj, da Gama a continuat să fie consilierul suveranului portughez timp de 20 de ani, până când următorul rege, João al III-lea, l-a numit vicerege al Indiei, trimițându-l înapoi pe traseul cunoscut. Din păcate, Vasco da Gama nu s-a bucurat prea mult de această nouă demnitate, fiind răpus de o boală necunoscută, în 1524, la Cochin.

Mormântul lui Vasco da Gama aflat în Mănăstirea Jeronimos, unul dintre cele mai prestigioase obiective turistice din Lisabona. Mănăstirea fost declarată patrimoniu UNESCO în 1983.

Realizările sale au influențat veacurile ce au urmat, mai mult decât ar fi crezut el însuși. A deschis drumul europenilor spre Est, dând startul expansiunii economice și culturale, a schimbat mentalitatea cu privire la călătoriile navale, a extins limitele cunoașterii umane cu privire la propria planetă, a completat multe necunoscute care învăluiau zone întregi de pe glob și a adus pe bătrânul continent povești nemaiauzite despre civilizații îndepărtate și exotice.

Referințe:

history.com livescience.com

Lecturi suplimentare

Publimix folosește cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept