24 decembrie 0
Bethleem intră în istorie
La Bethleem, colo-n jos
Bethleem sau Viflaim (cum spun colindele), care în limbă arabă se traduce „casa pâinii”, este o localitate aflată azi sub controlul Autorității Palestiniene, la aproximativ 10 km sud de Ierusalim, având aproximativ 25.000 de locuitori. În urmă cu peste 2.000 de ani, un locuitor cu totul special, pe nume Isus Christos, se pregătea să își facă o intrare glorioasă în lume și în conștiința umanității, alegând acest loc. De ce tocmai aici?
Bethleem, un oraș la răscruce
Prima mențiune a localității datează din anii 1350 - 1330 î.Chr., în timpul stăpânirii canaanite. Cărțile sfinte ale evreilor, identifică Bethleem-ul ca fiind locul nașterii lui David și orașul unde a fost încoronat rege al Israelului. Momentul de glorie al localității este menționat în Noul Testament, la nașterea lui Isus. Orașul a fost distrus de împăratul roman Hadrian, în secolul al II-lea d. Chr., în timpul revoltei evreilor conduși de lui Bar Kokhba. A fost reconstruit de împărăteasa Elena, mama împăratului Constantin cel Mare, care a înălțat și Biserica Nașterii Domnului, în 327 d. Chr. Edificiul a fost grav avariat de către samariteni, care l-au jefuit în timpul unei revolte din anul 529, dar a fost ulterior restaurat de împăratul Iustinian I. Stăpânit de musulmani, recucerit de cruciați, condus de englezi și adăpostind azi o puternică comunitate musulmană, Bethleem a renăscut de multe ori din propria cenușă și a rămas simbolul al unui eveniment care ne amintește în fiecare an că iubirea e cel mai prețios dar pe care îl primim și pe care îl putem oferi.
Fátima e un loc miraculos pentru creștiniMiracolul Soarelui de la Fátima a adunat un număr foarte mare de oameni care au văzut fenomene neobișnuite, pentru care încă nu există o explicație clară
Isus se pregătește să schimbe lumea
În perioada nașterii lui Isus, împăratul Caesar Augustus a ordonat ca, pe tot cuprinsul Imperiului Roman să fie făcut un recensământ, pentru a avea o evidență clară a locuitorilor, în vederea perceperii corecte a taxelor. În Palestina, deși aflată sub ocupație romană, recensământul a fost efectuat ținând cont de tradițiile iudaice. Aceasta însemna că familiile se înregistrau în orașele lor de origine, nu în cele unde locuiau. Astfel, Iosif împreună cu Maria, aflată într-o fază avansată a sarcinii, erau nevoiți să pornească de la Nazaret într-o călătorie de peste 100 km, deoarece el aparținea familiei regale a lui David, care își avea originea la Bethleem.
Pe vremea aceea, o asemenea călătorie dura aproximativ 3 zile și era foarte probabil ca cei doi călători să fi ajuns în localitate spre seară. Orașul era oricum supraaglomerat din cauza celor veniți să se înregistreze, iar seara șansele de a găsi un loc de cazare erau minime. Deși astăzi Bethleem este un oraș turistic, pe vremea aceea încă nu avea hoteluri, moteluri sau hanuri care să adăpostească un număr mare de oaspeți. Sistemul „bed & breakfast” pe la casele rudelor era cel mai practicat, dar, din păcate (sau din fericire) Maria și Iosif nu au fost atât de norocoși încât să poată trage la neamuri. Și casele care ar fi primit pelerini străini erau deja pline, așa că opțiunile lor erau foarte limitate. Majoritatea locuințelor adăposteau oamenii și animalele la un loc, la etaj familia, iar la parter, necuvântătoarele, care aveau și rol de încălzire centrală, păstrând casa caldă. Camera de oaspeți reprezenta adesea doar un mic spațiu la etaj sau o colibă amenajată pe acoperișul casei, de regulă, plat.
Bethleem, oraşul unde Fecioara Maria l-a născut pe Iisus, în umila iesleBethleem, numit și „casa pâinii”, orașul din care au pornit spre glorie eternă Iisus și David, este azi și un centru turistic important, mai ales de Crăciun, când pelerinii vin aici, asemeni magilor călăuziți în trecut de Steaua de la Răsărit
Astăzi s-a născut Christos...
Din cauza aglomerației, scenariul cel mai probabil este că Iosif și Maria au fost găzduiți la parterul unei case, împreună cu animalele respectivei familii, într-un grajd sau o peșteră la mică distanță de oraș. Există versiuni care afirmă că Isus nu s-ar fi născut în decembrie, ci în septembrie sau octombrie, în timpul sărbătorii evreiești numite Sukkot sau Sărbătoarea Tabernacolelor, care aniversa finalizarea recoltei. Pe perioada culegerii recoltelor, evreii locuiau in mici colibe acoperite cu frunze de palmier. Se crede că Isus ar fi putut veni pe lume în una din aceste colibe. Cuvântul tabernacol provine din termenul latin pentru colibă.
Imediat după naștere, copilul era învelit strâns în fâșii lungi de pânză, inclusiv mâinile și picioarele, astfel încât să nu se poată mișca (vorba colindului, „mititel, înfășățel”). Se considera că astfel bebelușul va crește puternic, cu membre drepte și frumoase. Iar pentru că nu aveau la dispoziție un leagăn potrivit, părinții l-au culcat pe micuț în ieslea folosită pentru hrana animalelor.
Alegerea orașului Bethleem ca loc al nașterii este motivată de descendența lui Isus, din neamul lui David. Biblia precizează că Mesia va fi un fiu al lui David. Orașul de origine al lui David era Bethleem și tot aici, micul păstor care l-a învins pe Goliat a fost înscăunat rege el evreilor. Era firesc, așadar, ca urmașul său care avea să cucerească lumea prin dragoste să se nască aici.
Händel a tradus în muzică mesajul lui Isus pentru întreaga lumeOratoriul lui Händel, Messiah, un omagiu emoționant adus sacrificiului lui Isus Christos pentru omenire, a cucerit publicul încă de la premiera din Dublin
Există opinii controversate atât cu privire la locul nașterii, cât și cu privire la anul sau anotimpul în care s-a petrecut. Indiferent dacă Isus a venit pe lume în casa unui orășean din Bethleem, în grajdul unui păstor sau într-o colibă abandonată, iarna sau toamna, în anul 0 sau în anul 6, mesajul său rămâne la fel de puternic și asta este adevărata semnificație a Crăciunului.
Referințe: