12 februarie 1947

Christian Dior își prezintă colecția revoluționară „New Look”

BoutiqueMonica

Un nou look, o nouă atitudine

Al doilea război mondial scurtase semnificativ proviziile de stofe și, odată cu ele, fustele femeilor. La doi ani după încheierea conflictului, într-o lume condiționată încă de restricții și lipsuri, un designer francez mai puțin cunoscut șochează clientela feminină și lumea modei, în ansamblu. La 12 februarie 1947, Christian Dior trimite pe podium, la defilarea din Paris, o colecție alcătuită din 90 de piese, în totală contradicție cu întreaga logică a economiei post război. Siluete în formă de clepsidră, cu talie subțire și forme rotunjite, busturi sexy și fuste mai lungi cu accesorii asortate, care dădeau o nouă perspectivă asupra feminității - New Look.

Casa de modă e la Dior acasă

În 1946, Marcel Boussac, un antreprenor de succes, considerat, la acea vreme, cel mai bogat om din Franța, l-a invitat pe Christian Dior să creeze pentru Philippe et Gaston, o casă de modă din Paris, lansată în 1925. Dior a refuzat, însă, dorind să își facă debutul sub propriul său nume. Boussac nu i-a purtat pică, dimpotrivă, l-a sprijinit financiar și, la 8 decembrie 1946, Dior punea bazele propriei sale case de modă.

Coco Chanel și Ernest Beaux, vizionarii care au creat un parfum mereu la modăUn parfum de cinci stele, Chanel No.5 și o femeie care a rescris regulile jocului în privința eleganței și stilului: Coco Chanel.

Cadou de casă nouă, Dior nu își dorea altceva decât o colecție originală, cu care să mobileze și să mobilizeze eternul feminin. Inspirat de formele florale și de siluetele prelungi și subțiri ale secolului al XIX-lea, Dior își propunea să depășească stilul sec și uniformizat impus de criza generalizată provocată de conflictul mondial recent încheiat. Visa să scoată femeile din ținutele tip uniformă și să transforme îmbrăcămintea într-un prilej de bucurie zilnică. Afirma despre schițele sale: „Am desenat femei - flori”. Taftaua, percalul, umerii accentuați, mijlocul de viespe, șoldurile rotunjite și sacourile pe talie au readus extravaganța și imaginația în garderobe.

Casa Dior de pe Avenue Montaigne, nr. 30, Paris

De la nume la renume

Numele colecției a plecat de la o apreciere transformată în legendă. Inițial, Dior și-a reunit creațiile sub denumirea generică Corolle, datorită formelor de inspirație florală pe care le aveau ținutele. Redactorul șef al revistei de modă Harper's Bazaar, Carmel Snow, credea cu tărie în talentul tânărului designer, pe care îl remarcase încă din 1937, pe când Dior colabora cu alt creator, Robert Piguet. La finalul prezentării, Carmel a exclamat, fermecată: „ Dragă, Christian e o adevărată revoluție! Hainele tale au o imagine cu totul nouă! (new look)”. Un corespondent al Agenției Reuters a sesizat potențialul sloganului și l-a notat rapid, trimițându-l mai departe, prin curier. Știrea, împreună cu expresia care definea colecția, a ajuns în Statele Unite mai rapid decât în Franța, unde presa era în grevă de o lună. Întreaga lume a aflat astfel despre minunata schimbare pe care Dior o propunea, sub numele New Look.

Prezentarea colecției New Look (sursă imagine)

A fost, cu adevărat, o schimbare care s-a ridicat la înălțimea numelui său. Noutatea care o definea a întors pentru totdeauna pagina gri a istoriei marcate de neajunsuri, raționalizare, culori întunecate, dramă și uniformizare. Dior își dorea din tot sufletul să redea femeilor buna-dispoziție și să le reînvețe arta seducției. Știa dintotdeauna că acestea erau ascunse undeva în inima lor, indiferent de greutățile prin care trecuseră. Își aducea amintea cum, în copilărie, în timpul războiului, femeile se uitau fascinate la paginile jurnalelor de modă pariziene și încercau să copieze și să croiască rochiile la care visau.

De la mătase la nylon, ciorapii au stat la picioarele femeilorFemeile au pus producția de nylon pe picioare, la propriu, prin entuziasmul dovedit față de noua invenție din anii 1930: ciorapii din acest material

Dior, în taior

Dior a încercat să transforme acele vise în realitate. Arhitect, mai mult decât designer, a cioplit silueta feminină din materiale prietenoase, scoțând în evidență cele mai frumoase părți. Sacourile scurte, strânse pe talie, în culori calde, urmau linia corpului înspre fustele plisate care confereau mersului o unduire nemaivăzută.

Christian Dior în acțiune (sursă imagine)

Ținutele de zi sau de seară, cu animal print sau din tafta uni, cu aplicații sau simple ofereau variante pentru toată lumea: de la Rita Hayworth până la femeia obișnuită de pe stradă. Pălărioarele chic, mănușile și pantofii supli, contrastau puternic cu ținutele celor care veniseră să urmărească spectacolul. Printre ei, editorul de modă al revistei Vogue, Bettina Ballard, care se mutase la New York, considerând că moda europeană nu mai are nimic de spus. Cu toate acestea, chiar și ea a apreciat geniul inovativ al lui Dior: „Am asistat la o revoluție în modă și, în același timp, la o revoluție în prezentarea modei”. Civilizația își reintra în drepturi și în dulapuri.

Prezentarea colecției în numărul din aprilie 1947 al revistei Vogue (sursă imagine)

Dior pune moda pe picioare

Nu toată lumea a manifestat același entuziasm față de colecția lui Dior, iar unele reprezentate ale sexului frumos au fost de-a dreptul șocate. După secole în care fuseseră obligate să își acopere picioarele, începutul secolului XX le adusese mult dorita libertate de a le expune. Iar Dior venea acum să anuleze acest drept cu greu dobândit?!

Manifestația a Clubului Little Below the Knee (sursă imagine)

Susținătoarele fustelor scurte nu s-au lungit prea mult și au trecut la acțiune. O tânără de 24 de ani din Dallas, mamă a doi copii, Mrs. Woodward, a fondat Clubul „Puțin sub genunchi” (Little Below the Knee” Club - L. B. K.). Clubul a atras rapid simpatizante din întreaga țară, iar fondatoarea a organizat o paradă pe străzile din Dallas, oprind traficul timp de o oră, pentru a-și face auzit mesajul: „Fustele scurte, la bani, economie, pentru ochi, terapie!”. O poveste similară s-a petrecut în California, unde tinerele neveste au pus bazele Organizației de Luptă a Femeilor cu Moda. Membrele se îmbrăcau în costume de baie și pichetau magazinele de îmbrăcăminte cu pancarte pe care scria „Nu avem nimic de ascuns!”. Având viziunea de partea sa, Dior a #rezistat și a câștigat bătălia, nu oricum, ci făcându-le fericite pe cele cucerite de hainele sale.

Dior New Look, 1947

Designerul Louis Reard micșorează costumele de baieBikini, costumul de baie din două piese, întâlnit azi pe orice plajă din lume, a fost la început controversat, blamat și chiar interzis

La scurt timp după lansarea colecției, revista Elle a publicat o fotografie cu gambele ale cărei fericită proprietară era Marlene Dietrich, considerate, „cele mai frumoase picioare din lume”. Publicația își sfătuia cititorii să se uite cu atenție, pentru că era posibil să nu se mai întâlnească prea curând cu ele. Marlene tocmai își comandase 10 rochii din colecția New Look! Iar acest lucru nu i-a răpit nimic din senzualitatea care a făcut-o celebră, la fel ca pe Christian Dior, care a devenit cel mai faimos francez din lume. După cum se vede, atunci când e pasiune și talent, poți pune orice pe picioare.

Referințe:

thestreetandthecity dior.com

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept