19 mai 2007

Smart se lansează în circuitul de promovare

Auto - moto - veloMonica

Smart ajunge pe drumuri

Los Angeles, California, avea să fie prima oprire din turneul în care o mașină mică, dar hotărâtă urma să plece la 19 mai 2007. Mini-mașina ForTwo avea lansarea programată în SUA pentru anul 2008, iar compania a decis că o avanpremieră ar fi binevenită. Turneul oferea șansa locuitorilor din 50 de state americane să participe la sesiuni de test-drive cu mașinuțele Smart, la prezentări și evenimente interactive, pentru a afla că esențele tari vin în doze mici. Dave Schembri, președintele Smart USA, spunea: „Smart ForTwo aduce independența urbană și eliberează oamenii de constrângerile traficului din orașe”. Turneul s-a dovedit a fi un succes: până în septembrie 2007, Smart USA afirma că primise deja peste 30.000 de solicitări de la potențiali cumpărători. FortTwo a ieșit pe piață în ianuarie 2008, la prețuri cuprinse între 12.000 și 21.000 de dolari.

O mașină care merge ceas

La sfârșitul anului 1982, președintele executiv al SMH (producătorii ceasurilor elvețiene Swatch), Nicolas Hayek, a început să lucreze la o idee pentru o nouă mașină, care să folosească același strategii de fabricație și personalizare ca și ceasurile. El considera că industria automobilelor ignoră un segment de potențiali clienți, care ar putea fi interesați de o mașină mică și elegantă, de oraș. Ideea a prins contur curând, sub numele de „Swatchmobile”. Compania privată a lui Hayek, Hayek Engineering AG a început să facă design-ul noii mașini, pentru SMH.

Bicicleta care se transformă în mașină se numește PodRideVremea capricioasă din Suedia a inspirat inventarea unei biciclete care se comportă ca o mașină și se numește PodRide

În timp ce avansa cu partea de design, Hayek se temea că producătorii deja existenți pe piață s-ar putea simți amenințați de Swatchmobile. De aceea, a preferat ca, în loc să concureze, să colaboreze. Un parteneriat cu o firmă care producea deja mașini ar fi scutit SMH de costurile de fabricație și distribuție. Hayek a abordat mai mulți reprezentanți din industria de mașini, pentru ca, în iulie 1991, să bată palma cu cei de la Volkswagen.

Fondatorul şi preşedintele Swatch, Nicolas Hayek, considerat salvatorul industriei elveţiene de ceas (sursă imagine)

În 1993, Ferdinand Piëch a devenit CEO la Volkswagen și a decis să pună capăt proiectului cu SMH. Volkswagen lucra deja la propriul model de mini-mașină, un prototip care să consume doar 3 litri de combistibil la 100 de km parcurși (de fapt, viitorul Lupo 3L). Cei de la Volkswagen considerau acest concept mult mai eficient, oferind patru locuri și mai mult loc pentru bagaje.

Hayek a abordat alte companii, propunându-le să se asocieze pentru producerea modelului său. A fost refuzat de BMW, Fiat, General Motors și Renault. În final, a încheiat o înțelegere Daimler-Benz AG, producătorii mașinilor Mercedes-Benz. Asocierea a fost anunțată la 4 martie 1994, în cadrul unei conferințe de presă de la sediul Mercedes-Benz, din Stuttgart.

Numele mașinii este un acronim de la Swatch Mercedes ART. ForTwo a debutat la Salonul Auto de la Frankfurt, în 1997 și a fost pus la vânzare în nouă țări europene în anul următor. Măsurând doar 2,50 metri de la bară la bară, automobilul a fost promovat ca fiind o mașină sigură, economică, ușor manevrabilă pe străzile aglomerate ale marilor orașe. În ciuda popularității de care s-a bucurat printre orășenii europeni, Smart nu a reprezentat inițial un suces comercial, iar Swatch s-a retras din această asociere.

Limuzina sport Quant-e, mașina care merge cu apăMașina care merge cu apă chiar există, e frumoasă, ecologică și electrică, fiind în curând accesibilă pe piață

Nemții, cu perseverența caracteristică, nu s-au lăsat. Compania DaimlerChrysler a lansat the Smart ForTwo în Canada, în 2004, făcându-și astfel intrarea pe piața americană. În iunie 2006, președintele DaimlerChrysler, Dieter Zetsche, anunța că Smart își va face debutul în SUA, la începutul anului 2008. Între 2003 și 2006, conform ziarului german Handelsblatt, DaimlerChrysler a avut pierderi de 3.9 miliarde de euro cu brandul Smart. Sperau ca piața americană să le ofere o mult așteptată reabilitare, de aceea au și gândit lansarea în stil mare.

Unul din străbunicii SMART-ului (sursă imagine)

Smart se aliniză la start

După cum afirma Dave Schembri, președintel Smart USA: „Cea mai bună modalitate de a înțelege beneficiile unui Smart ForTwo este de a încerca pe propria piele, iar acest vehicul va schimba modul în care șoferii privesc experiența condusului”. Zis și făcut. Din mai, până în noiembrie Smart s-a plimbat, arătând ce poate.

Trei echipe au mers în trei regiuni ale țării simultan, făcând demonstrații cu micul autovehicul la fiecare oprire. De la Los Angeles, până în Miami, au trecut prin orașele importante, făcând în fiecare o haltă de patru zile.

Fiecare oprire era un spectacol, menit să pună în evidență modul în care Smart duce mobilitatea urbană la un alt nivel. Caravana pătrundea în orașe cu un camion semi-deschis, împodobit cu desene înfățisând personajul principal - mașinuța Smart - și cu automobilele propriu-zise, în camion. Remorca era transformată într-o expoziție, completată de proiecții interactive și demonstrații virtuale. Un punct de atracție era prezentarea carcasei de oțel care înconjura locurile pasagerului și șoferului, pentru protecție în caz de accident. De altfel, mașinile Smart au primit cele mai mari punctaje la testele de siguranță în caz de coliziune.

Ferrari, o mașină de visFerrari e o mașină legendară, considerată de mulți un simbol al vitezei și forței, combinate cu un design autentic italian și un sunet inconfundabil

Cele patru airbag-uri, controlul electronic al stabilității, frânele cu sistem anti-lock și alte opțiuni rezervate, de regulă, mașinilor de lux, erau argumente puternice în favoarea mașinuței care se dovedea a nu fi de jucărie, în ciuda dimensiunilor. Sesiunile de drive test se desfășuaru fie pe un circuit închis, fie pe străzile orașului în care se aflau. În timpul testului, șoferii aveau șansa să experimenteze calitățile dinamice ale mașinii și avantajele, printre care: accelerația sprintenă, sistemul performant de frânare, direcția, manevrabilitatea, siguranța și ușurința parcării. Un reprezentant din partea Smart participa la fiecare test, pentru a explica dotările și calitățile vehicului și pentru a răspunde la întrebări.

În orice versiune, SMART rămâne o mașinuță remarcabilă (sursă imagine)

În plus, cei care experimentaseră senzația șofatului la volanul unui Smart, se puteau înregistra ca „Smart insider”, ceea ce le oferea acces la ultimele noutăți legate de mașinuță. Cine dorea, putea să facă vireze o sumă (returnabilă) de 99 de dolari, pentru a-și rezerva un model, pe site-ul companiei.

Honda FCX Clarity - o gură de hidrogen pentru mediul înconjurătorHonda FCX Clarity, o mașină care merge cu aer, alimentată de celule cu hidrogen, care produc energie electrică nepoluantă, un pas spre un viitor mai verde

Smart ține pasul cu vremurile, intrând în priză, pentru a face trecerea la variantele electrice. A patra generație de mașini electrice Smart a fost prezentată la Salonul Auto de la Paris, din 2016. Noul model costituie linia anului 2017, are 80 de cai putere și o autonomie de 150 de km. Drum bun!

Referințe:

horsepowersports.com 10-facts-about.com history.com

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept