26 mai 1927

A fost produs ultimul exemplar de Ford, model T

Auto - moto - veloBogdan

Revoluția pe patru roți

Pe 26 mai 1927, pe poarta fabricii din Highland Park, o urbe astăzi integrată în zona metropolitană a Detroit-ului, ieșea ultimul exemplar de Ford T. Îl precedaseră alte 15 milioane! În urma lor, lumea nu a mai fost niciodată la fel. Revoluția pe patru roți, demarată odată cu crearea acestui prim automobil, accesibil unei categorii largi de populație, a transformat ireversibil societatea în care trăim. Astăzi, mulți dintre noi nu ne-am putea imagina viața fără vehiculul proprietate personală și mobilitatea pe care ne-o oferă. E drept că acest confort de care ne bucurăm în prezent are și nenumărate cusururi. Bunăoară, în acest debut de mileniu am fost asaltați de situații și, totodată, de expresii precum „bară la bară”, „trafic intens”, „congestie rutieră” sau „ambuteiaj”. Cu bune, cu rele, autoturismul a schimbat înfățișarea cotidiană a lumii, devenind atât de familiar și, în unele cazuri, chiar familial! Transformarea radicală a avut ca punct de plecare, ca mai toate prefacerile, un om cu (o) viziune...

Henry Ford - vizionarul

Voi construi o mașină pentru întreaga lume. Va fi suficient de încăpătoare pentru familie, dar suficient de mică pentru a fi condusă și întreținută de un singur om. Va fi construită din cele mai bune materiale, de cei mai buni angajați, după cel mai simplu design pe care ingineria modernă îl poate crea. Iar prețul ei va fi atât de scăzut, încât orice om care are un salariu decent își va permite să aibă una și să se bucure împreună cu familia de binecuvântate ore petrecute cutreierând lumea”, acesta a fost gândul cu care un tânăr pleca la drum dintr-un micuț orășel din statul Michigan. Cel puțin așa s-a destăinuit ulterior Henry Ford, căci despre el este vorba, în celebra-i autobiografie „Viața și munca mea”.

Mercedes, un simbol al calității și tehnologiei germaneMercedes înseamnă calitate și frumusețe în lumea mașinilor, fiind automobile de categorie superioară, încă de la primele modele care au cucerit lumea

Născut pe 30 iulie 1863, la o fermă din Greenfield Town, n-a gustat prea mult deliciile vieții „la țară”. La 15 ani, își câștigase deja o anumită reputație printre prieteni și vecini ca reparator de ceasuri. La 16, a plecat de acasă și a devenit ucenic-mecanic în Detroit. În 1882, s-a întors la ai săi, fără a-și pierde, însă, interesul pentru motoare. La fermă, s-a ocupat de manevrarea motorului cu aburi, produs de Westinghouse, iar mai târziu a fost angajat chiar de compania înființată de inventatorul George Westinghouse.

Henry Ford

În 1891, Henry Ford a ajuns inginer la o altă companie de renume, Edison Illuminating Company, fondată de celebrul Thomas Edison. Aici a avut răgazul, dar și fondurile necesare pentru a-și pune în aplicare ideile. Experimentele sale s-au soldat cu un prim vehicul, numit Cvadriciclul Ford. Avea 32 de ani, iar reușita i-a dat imboldul necesar pentru a demisiona și a-și înființa, cu ajutorul finaciar al celui supranumit în Detroit „baronul cherestelei”, William H. Murphy, propria companie: Detroit Automobile.

Edison și magia sunetelorThomas Edison, ne-a lăsat moștenire, printre cele peste 1.000 de invenții ale sale, unele fără de care viața modernă ar fi total diferită: fonograful și becul

Meciul cu lumea afacerilor s-a încheiat cu un prim rezultat nefavorabil: a dat faliment în ianuarie 1901, căci automobilele produse erau scumpe și de slabă calitate. În octombrie 1901, a creat un nou mijloc de transport, ce dezvolta 26 de cai putere. A pornit apoi, alături de Murphy, o nouă întreprindere: Henry Ford Company. În 1902, supărat că Murphy l-a cooptat în afacere și pe Henry M. Leland (inginer și inventator), Ford a decis să părăsească „corabia”. După plecarea acestuia, Murphy a rebotezat compania denumind-o Cadillac Automobile, povestea continuând, după cum bănuiți, cu succes.

Cu toate acestea, inginerul, ajuns la 39 de ani, n-a dezarmat. Pe 16 iunie 1903, cu 28.000 de dolari în numerar, adunați de la 12 investitori, printre care și frații John și Horace Dodge (responsabili mai târziu de nașterea unui alt brand celebru de automobile), a fondat o altă companie: Ford Motor Company. A treia oară a fost cu noroc, iar viziunea sa urma să se transforme în realitate.

John și Horace Dodge

Ford pune America pe roate

Prima comandă a fost înregistrată pe 15 iulie 1903 și a venit din partea unui medic dentist din Chicago, Ernst Pfenning. Primul autoturism fabricat la uzina din Mack Street (Detroit) a fost livrat doar două săptămâni mai târziu. Avea un motor cu doi cilindri, opt cai putere și putea atinge 50 km pe oră. Ne aflam abia la începutul secolului vitezei!

Ferrari, o mașină de visFerrari e o mașină legendară, considerată de mulți un simbol al vitezei și forței, combinate cu un design autentic italian și un sunet inconfundabil

În primii ani de existență, compania a produs doar câteva mașini pe zi, dar a pus la dispoziția clienților săi o gamă largă de modele: A, B, C, F, K, N, R și S. Totul avea să se schimbe însă pe data de 27 septembrie 1908, odată cu apariția celui de-al nouălea model, și anume Ford T. Proiectat de Childe Harold Willis, Joseph A. Galamb și Eugene Farkas, vehicolul avea un motor cu o capacitate de 177 de centimetri cubi, patru cilindri și putea funcționa cu benzină, kerosen sau etanol (variantă care a pierdut teren în perioada Prohibiției, când devenise o resursă prețioasă și ajungea mai degrabă în pahar decât în rezervor). Dezvolta 20 de cai putere și putea atinge viteze maxime cuprinse între 65 și 72 km pe oră. Consumul de combustibil era unul rezonabil - între 11 și 18 litri la 100 de kilometri. Avea o cutie de viteze cu trei trepte, una dintre ele fiind marșarierul.

Modelul T a fost și primul automobil care a avut încorporat un aparat de radio. În ceea ce privește culoarea, la începutul producției a existat o paletă bogată din care clienții își puteau alege. Cu timpul însă, pentru eficientizarea costurilor, a fost livrat doar pe negru. De altfel, legat de acest amănunt cromatic, Henry Ford a și făcut o remarcă rămasă celebră: „Orice client poate avea o mașină vopsită în culoarea pe care și-o dorește, atât timp cât aceasta e neagră!”.

Dar, ceea ce a diferențiat cu adevărat Ford T-ul, a fost prețul. Pornind de la 850 de dolari în 1908 (aproximativ 22.000 de dolari în zilele noastre), în vreme ce autoturismele concurenței costau între 2.000 și 3.000 de dolari, a coborât până la 260 de dolari în 1925 (adică 3.550 de dolari dacă aplicăm conversia)! Accesibilul automobil a pus instantaneu America și lumea în mișcare. A fost primul model asamblat simultan în mai multe țări: Canada și Anglia (din 1911), Germania și Argentina (din 1925), apoi fiind produs și în Franța, Danemarca, Spania, Belgia, Brazilia, Mexic și Japonia.

Prima mașină de serie

Evident, prețul scăzut cu care autovehiculul a fost lansat pe piață a generat un număr mare de comenzi. În scurt timp, producția n-a mai putut ține pasul. De pildă, în prima lună au fost fabricate doar 11 mașini. Ingeniosul Henry Ford a găsit însă soluția. Inspirația i-a venit, așa cum o recunoștea ulterior, într-un abator, în care carcasele treceau rând pe rând prin fața măcelarilor! După ce și-a mutat fabrica într-un complex mult mai spațios din Highland Park, a înființat o linie de asamblare. A semnat practic certificatul de naștere al industriei de automobile și a creat prima mașină de serie. S-a optimizat astfel procesul tehnologic, de la cele 12 ore necesare asamblării ajungându-se la doar 93 de minute!

motor Ford T 1920

Firesc, și capacitatea de producție a crescut într-un ritm alert. În 1914, 13.000 de muncitori au fabricat 260.720 de Ford T. Prin comparație, toate celelalte firme producătoare de mașini au scos pe piață, în același timp, 286.770 de autovehicule, având 66.350 de angajați. În 1925 producția a ajuns să fie cu totul remarcabilă pentru acea perioadă: 2 milioane de autoturisme pe an!

Cu toate că a pus mare accent pe tehnologie, Henry Ford n-a uitat că cea mai prețioasă resursă e omul. Pe 5 ianuarie 1914, a anunțat că a crescut retribuția angajaților săi, de la 2,25 la 5 dolari pe zi. A fost aspru criticat la acea vreme, chiar și de către asociații săi, care l-au acuzat că a înnebunit sau că, pur și simplu, își dorește falimentarea companiei. Timpul i-a dat dreptate, mai ales că un angajat fericit are o productivitate mai mare. Lucru dovedit, căci între anii 1914 - 1916 profitul s-a dublat, crescând de la 30 de milioane la 60 de milioane de dolari. „Atunci când plătești bine, poți vorbi cu oamenii. Cei cinci dolari plătiți pe zi au fost cea mai bună reducere de costuri pe care am făcut-o”, avea să le răspundă Ford „cârcotașilor”!

Mașina secolului XX

Tin Lizzie, așa cum a fost poreclit modelul T, a fost fabricat timp de 19 ani. Succesul și faima sa sunt încă greu de egalat. Atunci când se atinsese pragul de 10 milioane de exemplare produse, în lume tot a doua mașină era un Ford! Până la urmă au fost comercializate peste 15 milioane, record neegalat timp de 45 de ani. De altfel perfomanța îl situa, chiar și în 2012, pe locul opt în topul celor mai bine vândute mașini din istorie. A fost cu siguranță automobilul cel mai popular în epoca sa. Şi ce altă dovadă mai bună ar putea exista decât statutul de „star” pe care l-a avut în numeroase filme, la acea vreme încă mute! Bineînțeles, cele mai cunoscute și încă prețuite sunt cele în care și-a „jucat” rolul alături de inegalabilii Stan și Bran: „Perfect Day”, „Hog Wild”, „Towed in a hole” sau „Big Business”.

Contribuția pe care Ford T a avut-o la dezvoltarea și evoluția societății n-a fost uitată nici în finalul veacului al XX-lea. Pe 18 decembrie 1999, în Las Vegas, a primit distincția „Car of the Century” („Mașina secolului”)!

Referințe:

wikipedia.org wikipedia.org wiley.com

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept