22 noiembrie 1900
Primul Mercedes - nota 10 la drive test
Oh, Lord, won't you buy me a Mercedes Benz
O dorință pe care Cel de Sus, împreună cu compania Daimler-Motoren-Gesellschaft, i-au îndeplinit-o lui Emil Jellinek. Prima mașină produsă sub sigla Mercedes iese la plimbare în 22 noiembrie 1900, pe străzile orașului german Cannstatt. Mașina a fost construită special pentru cumpărătorul său, un om de afaceri cu o pasiune pentru mașinile rapide și spectaculoase. Jellinek s-a bazat pe cei de la Daimler, să îi construiască o mașină mai ușoară și mai aerodinamică, cu care să depășească toți concurenții de la curse și așa s-a întâmplat. S-a bazat atât de mult, încât a cumpărat 36 de mașini de la ei, iar firma, pentru a recompensa această încredere, a denumit noua mașină cu numele fiicei de 11 ani a lui Jellinek, Mercedes.
Motor în patru timpi și câteva mișcări
În 1886, inginerii germani Gottlieb Daimler și Wilhelm Maybach au construit una din primele „trăsuri fără cai” din lume, iar trei ani mai târziu, cei doi au au scos pe piață prima mașină din lume cu patru roti și motor în patru timpi. Această realizare a pus bazele companiei Daimler-Motoren-Gesellschaft. Variante anterioare de automobile existaseră, dar Daimler a fost primul care a finalizat un model funcțional de mașină acționată de motor cu combustie internă.
Mașina germană ieftină și accesibilă - VolkswagenProiectul Volkswagen a pornit la drum, pentru ca fiecare cetățean german să își permită o mașină; azi VW e o marcă fiabilă și accesibilă în întreaga lume.
În 1896, Emil Jellinek a văzut o reclamă la o mașină D-M-G, într-un magazin din Germania. Se spune că a fost dragoste la prima vedere, drept pentru care excentricul om de afaceri s-a dus direct la fabrică. Acolo și-a făcut o intrare remarcabilă, purtând o caschetă, pince-nez și favoriți și cerând conducerii companiei să îi vândă cea mai spectaculoasă mașină pe care o aveau.
Mașina s-a dovedit robustă, dar atingea numai 24 km/oră, departe de pretențiile vitezomanului Jellinek. După doi ani, el comandă încă două mașini, cu cerința ca acestea să fie mai rapide cu cel puțin 15 km/oră decât prima. Daimler s-a conformat, iar rezultatul a fost varianta Phoenix, cu un motor de 8 cai. Jellinek a fost suficient de impresionat, încât să vândă aceste automobile și prietenilor săi: 10 bucăți în 1899, 29 în 1900.
Totodată, el avea nevoie de o mașină de curse, care să fie și mai rapidă. S-a întors la cei de la D-M-G, cu o propunere de afaceri: dacă îi vor construi cea mai rapidă mașină din lume și o vor numi Mercedes, el va cumpăra 36.
Fast and fabulous
Noul Mercedes era, într-adevăr rapid, dar și inovator. Venea la pachet cu o serie de concepte absolut noi în lumea automobilului: carcasa de aluminiu care proteja părțile în mișcare ale motorului, rulmenți dintr-un aliaj de nichel, aluminiu, magneziu și staniu, foarte rezistenți, cadrul din oțel presat, un nou tip de ambreiaj și radiatorul cu alveole (folosit și la Mercedes-urile de azi). Era mai lungă, mai largă și mai joasă decât Phoenix și era dotată cu un sistem de frânare foarte performant. De asemenea, mașina de curse de două locuri putea fi transformată într-una de familie cu patru locuri, în câteva minute. Noua mașină a făcut senzație instantaneu.
Jellinek, care deținea acum acțiuni ale companiei Daimler era atât de obsedat de interesul său pentru mașinile de mare viteză, încât pentru aproape cinci ani, a ținut strict sub control producția și vânzarea de automobile. Acestea erau considerate obiecte de lux și erau vândute unei clientele exclusiviste, alcătuite din personaje influente ale vremii. Această clientelă selectă și renumele lui Jellinek pe plan international, ca automobilist pasionat, au adus brandului Mercedes reputația de producător al unor mașini de elită, atât ca tehnologie, cât și ca design, reputație pe care a păstrat-o până azi.
Smart, o mașinuță care nu te lasă în drumV-ați întrebat vreodată de ce în mașinuțele Smart totul e la fix? Pentru că au fost create de compania elvețiană de ceasuri Swatch, în colaborare cu germanii de la Mercedes.
În 1902, compania înregistrează legal numele de Mercedes și intră în legendă. Iată de ce:
„The best or nothing”
Pentru că varianta doi nu se punea, au rămas la the best. Mașinile Mercedes au fost și rămân un etalon al excelenței. Calitatea, investiția în cercetare și inovare, preocuparea pentru confort și siguranță arată că își merită renumele. Simbol în lumea automobilistică, sigla Mercedes a avut la bază o semnificație clară în mintea creatorului său: Daimler dorea să exprime prin steaua în trei colțuri, ambiția sa de a dobândi supremația universală în transport, pe pământ, pe apă și în aer.
Încă din 1906, Mercedes a realizat modele de automobile, camioane, autobuze și mașini de pompieri cu motoare electrice, predecesoare ale variantelor hibride din zilele noastre. Poate că lumea ar fi fost mai curată, dacă aceste tehnologii ar fi fost încurajate să se dezvolte. După patru ani, lansează motorul multi-valve, pentru a îmbunătăți performanța și a reduce consumul. În 1921, motorul supraturat vine să ducă mașinile Mercedes mai departe, cu ajutorul compresorului care eficientizează mixul de aer-combustibil.
Modelul Mercedes 170, din 1931 marchează o nouă premieră: prima suspensie complet individuală, care permite fiecărei roti să răspundă independent. Alături de noul sistem hidraulic de frânare, această mașină ridică standardele de performanță și calitate la un nou nivel, care rămâne de referință chiar și în perioada actuală.
Încă din 1939, Mercedes a demarat cercetări de rezistență la impact, pentru a crește siguranța pasagerilor. Conduse de inginerul Béla Barényi, compania face experimente cu un vehicul de test, care avea o podea rigidă, sisteme de protecție laterală și axul volan rabatabil.
După o perioadă de glorie, a urmat una de restriște, marcată de cel de-al doilea război mondial. Dacă cineva ar fi vizitat faimoasa fabrică Mercedes-Benz de la Unterturkheim, Germania, în octombrie 1945, ar fi băgat mâna în foc că nicio mașină nouă nu ar putea ieși de acolo în următorii cinci ani. Aproape 80% din clădiri fuseseră distruse de raidurile aeriene, majoritatea uneltelor dispăruseră, materiile prime erau practic inexistente, iar specialiștii fuseseră înrolați forțat și multi pieriseră pe front. Dar Mercedes s-a dovedit încă o dată o treabă nemțească 100% și, în mai puțin de trei ani, au reușit să reclădească, să echipeze din nou atelierele și să scoată pe piață primele modele de după război, în 1948.
Modelul Ford T, maşina secolului XXHenry Ford a pornit motorul industriei de automobile, făcând din mașină un mijloc de transport eficient și accesibil, prin producția de serie a modelului Ford T
Odată reporniți, nu s-au mai oprit. Au mers întins până la modelele actuale, care par desprinse din filmele SF. Au sute de cai putere, asistență inteligentă, care detectează denivelările și pregătește caroseria din timp, sistem pre-safe, care anticipează probabilitatea de producere a unui accident, ajustează centurile și tetierele, închide geamurile și revine la normal dacă nu se întâmplă nimic, opțiunea attention assist, care analizează 70 de indicatori și, în cazul în care rezultatul indică o oboseală prea mare a șoferului, îl avertizează să se oprească. Acestea sunt doar câteva din facilitățile unor automobile pe care atenția la detalii, calitatea și creativitatea le recomandă ca fiind cu adevărat divine. Dacă mai era nevoie de o dovadă în acest sens, chiar papamobilul Sfântului Părinte este un model adaptat de Mercedes ML!
Referințe: