28 ianuarie 1985

„We Are the World”, o piesă ca lumea

Artă și culturăMonica

We Are the World prinde glas

Cum faci să aduni peste 40 de superstaruri, cei mai cunoscuți artiști ai momentului, la o sesiune de înregistrare a unei piese pe care unii dintre ei nici nu o cunosc? Faci ce a făcut echipa care a adus pe lume hitul We Are the World: îi iei pe sus de la ceremonia decernării American Music Awards, îi bagi în studio la A&M Recording din Hollywood, în seara zilei de 28 ianuarie 1985 și nu le dai drumul timp de 12 ore. La intrare, au primit un sfat din partea producătorului Quincy Jones: „Lăsați-vă mândria la ușă”. Ceea ce au și făcut. Cu simplitate și talent, acești minunați artiști și-au pus sufletul pe bandă și au înregistrat una dintre cele mai frumoase opere caritabile din toate timpurile.

Africa, here we come

Lionel Richie și Michael Jackson au scris piesa „We Are the World”, pentru a atrage atenția întregii lumi și pentru a determina o reacție de răspuns la problema răspândirii sărăciei pe continentul african. Condițiile subumane, malnutriția și subnutriția, lipsa asistenței medicale, a resurselor elementare, a educației, cu care luptau (și încă mai luptă) multe țări din Africa au condus la acest strigăt de ajutor, lansat de voci care aveau ceva de spus. O bună parte din cei care s-au implicat în proiect câștigaseră în acea seară premii importante (Cyndi Lauper, Hall & Oates, Bruce Springsteen, Huey Lewis, Willie Nelson, Tina Turner, the Pointer Sisters, Kenny Rogers, familia Jackson), însă premiul cel mare a fost recunoștința semenilor. Quincy Jones a mânuit bagheta de producător al piesei, care avea să se vândă în milioane de exemplare.

Tina Turner, regină a rock-and-roll-ului și R&B-ului, o artistă desăvârșităAre cele mai faimoase picioare din show-biz, adeptă a budismului, a vândut un număr record de bilete și discuri, este fericită în dragoste și arată senzațional la aproape 80 de ani: unica Tina Turner

Harry Belafonte, cunoscut și pentru activitatea artistică, dar și pentru cea de activist al cauzelor umanitare, a fost cel care a venit cu ideea înregistrării We Are the World. Ca sursă de inspirație, i-a servit succesul hitului lansat cu puțin timp înainte, „Do They Know It's Christmas?”, înregistrat de un grup de artiști britanici și irlandezi (Band Aid) și care strânsese în scop caritabil sume însemnate. Când îți vine o asemenea idee, nu ai decât o soluție — sună un prieten. Belafonte a sunat trei, și încă ce prieteni: Lionel Ritchie, Michael Jackson și Quincy Jones. Le-a prezentat propunerea lui, de a încerca să organizeze un răspuns american la problematica africană, sub genericul „USA for Africa”.

Lionel Richie și Michael Jackson (sursă imagine)

Ritchie și Jackson s-au pus pe treabă și, în câteva zile de ianuarie au dat gata piesa, iar managerul lui Harry Belafonte, Ken Kragen, a venit cu planul de bătaie, care includea acțiunea de comando de după decernarea premiilor American Music, astfel încât să poată participa la proiect cât mai mulți artiști. Tot Kragen va activa ca președinte al Fundației USA for Africa, organizația non-profit care va gestiona banii care urmau să fie obținuți din piesa We Are the World.

Star & bucks

Printre starurile care și-au lăsat orgoliul deoparte și au aprins, în acea noapte, lumina speranței, se numărau: vedete de top ale anilor '80, precum Cyndi Lauper și Huey Lewis, legendele muzicii country, Kenny Rogers și Willie Nelson, idolii iubitorilor de pop, Smokey Robinson, Tina Turner și Paul Simon și giganți ai muzicii ca Stevie Wonder, Ray Charles

Quincy Jones si Michael Jackson (sursă imagine)

După numai 5 săptămâni, la 7 martie 1985, We Are the World a fost lansată și s-a vândut în peste 20 de milioane de exemplare. În 1986, a primit trei premii Grammy, inclusiv pentru cea mai bună piesă a anului. Peste 70 de milioane de dolari au trecut de partea bună a baricadei, în bătălia cu foamea, purtată pe teritoriul african.

Eric Clapton, singurul muzician cu trei locuri în Rock and Roll Hall of FameEric Clapton, de la cântăreț ambulant pe străzile londoneze, la 18 premii Grammy, de la Layla la Tears in Heaven, un drum până la stele și înapoi pe scenă

Un cântec mare trăiește o eternitate”, spunea Quincy Jones, producătorul piesei. „Vă garantez că, oriunde v-ați afla în lume și ați începe să fredonați primele măsuri, oamenii vor recunoaște imediat acest cântec”. Care e secretul?

Hit the hymn

„Nu doream un cântec normal”, își amintește Lionel Richie. „Visam ceva bombastic, uriaș”. Știind că aveau ca temă de casă o piesă care să impresioneze din prima și să aibă impact global, elevii Richie Lionel și Jackson Michael au început pregătirea regulamentar, prin ascultarea imnului. A imnurilor, de fapt, pentru că procesul de creație s-a derulat pe fondul muzical oferit de imnurile naționale ale mai multor țări, printre care SUA, Anglia, Germania și Rusia. „Le-am turnat în matrița din capul nostru și am extras un ritm care să sune familiar, ca un imn internațional. Doream ca oamenii să îl simtă ca pe ceva cunoscut. Odată ce am obținut asta, puteam să băgăm showbiz-ul pe țeavă”!

Mind Blowing Song

Sesiunea de înregistrare la We Are the World l-a făcut pe Lionel Richie să uite de American Music Awards. Poate era doar lipsa de somn, în fond, începuseră seara și au lucrat 12 ore, dar Richie afirmă că nu își amintește nimic de prestația sa ca prezentator al premiilor industriei muzicale americane și nici alte amănunte cum ar fi câștigarea a cinci dintre acele premii, printre care și cel dedicat celui mai bun artist pop/rock. „Am intrat pe ușa studioului și am uitat tot ce făcusem până atunci”, spune el. „Grupul din acea încăpere avea darul să îți schimbe total modul de gândire. Oameni ca Bob Dylan sau Billy Joel m-au băgat în transă. Niciodată în viața mea nu am mai trăit așa ceva”.

Cine împarte, parte își face

Lionel Richie are o mulțime de povești despre momentele de la înregistrare, iar una foarte drăguță e legată de ordinea în care apar soliștii. „Quincy m-a întrebat: Lionel, unde vrei să intri? Am răspuns: Glumești?? Intru primul, ca după aceea să nu stau în drum!” Se pare că eroul secret al acțiunii a fost aranjorul vocal al lui Jones, Tom Bähler. Înainte de a începe operațiunea, el a ascultat o înregistrare cu fiecare solist, determinându-le registrul vocal și stabilind care bucată a piesei li se potrivește cel mai bine. În mod evident, alegerile au fost făcute la fix.

Sesiune de autografe între cunoscători

„În momentul în care am terminat de cântat și am realizat ce bine a mers totul, ne-am dat seama că asistăm la ceva cu adevărat special”, povestește Kenny Rogers. „Așa că am luat o partitură și le-am cerut tuturor să semneze pe ea. A început și Diana Ross să facă același lucru și, în curând, toți s-au transformat în vânători de autografe de la toată lumea. Păstrez și azi acea hârtie, e pusă în ramă pe peretele casei mele din Atlanta”. John Oates se mândrește, la rândul lui, cu colecția de autografe din acea seară, care constituie piesa de rezistență de la studioul său din Colorado și face deliciul musafirilor. Până și Ray Charles și Stevie Wonder au semnat.

Autografele artiștilor care au înregistrat piesa We Are the World (sursă imagine)

The show must go on

La zeci de ani după înregistrarea piesei We Are the World, USA for Africa încă mai lucrează în beneficiul comunităților aflate în nevoie. Intervențiile s-au diversificat și vizează, pe lângă problemele de bază, și soluții la schimbările climatice, promovarea culturii, livrarea de provizii medicale pentru prevenirea răspândirii unor afecțiuni precum Ebola. Veniturile aduse de piesa We Are the World reprezintă și acum principala sursă de finanțare a activității organizației. „Această piesă e încă pe profit, nu la nivelul pe care îl avea la finalul anilor '80, dar e încă pe plus” spune directorul executiv al organizației, Marcia Thomas. „Cele mai multe vânzări pentru We Are the World se produc azi în Asia și, mai ales, în Japonia”.

Music makes the world go round

Cea mai frumoasă concluzie a proiectului îi aparține tot lui Quincy Jones: „Atunci și acolo am avut cele mai mari 46 de staruri ale lumii artistice internaționale, în aceeași încăpere, pentru a ajuta niște oameni din locuri îndepărtate, aflați în situații disperate. Nu cred că acea noapte, acea experiență ar putea fi repetată vreodată. Cred însă în puterea muzicii de a ne aduce împreună pentru binele omenirii și nu există exemplu mai bun pentru a demonstra această forță decât opera colectivă We Are the World”.

Queen, un regal muzical nemuritorÎn 1985, la mega-concertul Live Aid, trupa Queen a dovedit că sunt suverani peste muzică și sufletele zecilor de mii de oameni care au venit pe stadionul Wembley

Toți artiștii piesei We Are the World

Distribuția în fața căreia merită să ne scoatem pălăria:

Soliștii, în ordinea apariției: Lionel Richie, Stevie Wonder, Paul Simon, Kenny Rogers, James Ingram, Tina Turner, Billy Joel, Michael Jackson, Diana Ross, Dionne Warwick, Willie Nelson, Al Jarreau, Bruce Springsteen, Kenny Loggins, Steve Perry, Daryl Hall, Huey Lewis, Cyndi Lauper, Kim Carnes, Bob Dylan, Ray Charles susținuți de cel mai frumos de-cor: Dan Aykroyd, Harry Belafonte, Lindsey Buckingham, Mario Cipollina, Johnny Colla, Sheila E., Bob Geldof, Bill Gibson, Chris Hayes, Sean Hopper, Jackie Jackson, La Toya Jackson, Marlon Jackson, Randy Jackson, Tito Jackson, Waylon Jennings, Bette Midler, John Oates, Jeffrey Osborne, Anita Pointer, June Pointer, Ruth Pointer and Smokey Robinson.

Sprijiniți de toți cei care au făcut posibil acest proiect, tehnicieni, iubitori ai muzicii și OAMENI.

Referințe:

history.com usatoday.com

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept