30 ianuarie 1873
start pentru „Ocolul Pământului în 80 de zile”
Cum să ajungi celebru în 80 de zile
Nu ai crede că un om care își concediază valetul pentru că i-a încălzit apa pentru bărbierit la 29°C, în loc de 30°C are prea multe șanse să devină celebru. Și totuși, Phileas Fogg a reușit această performanță. E drept, a călătorit în jurul Pământului pentru asta, fiind ajutat și de Jules Verne, care a avut grijă să spună povestea tuturor. A pus umărul și editorul Pierre-Jules Hetzel, care, la 30 ianuarie 1873 a publicat povestea fixistului Fogg urmărit de detectivul Fix, spre fericirea copiilor mici și mari de pretutindeni, care citesc cu aceeași plăcere Ocolul Pământului în 80 de zile.
Jules Verne, părintele SF
Jules Gabriel Verne, autor francez de romane, poezie și piese de teatru este foarte cunoscut pentru scrierile sale din genul „adventure”, fiind considerat unul din întemeietorii a ceea ce numim azi science-fiction. Născut la Nantes, tânărul Jules se pregătea să calce pe urmele tatălui său, avocat, când și-a dat seama că scrisul reprezintă adevărata sa vocație, începând să colaboreze cu reviste și teatre. Decizia s-a dovedit inspirată, dacă ne gândim că azi, Jules Verne este al doilea cel mai tradus autor din lume, după Agatha Christie și înaintea lui Shakespeare.
Mister și imaginație în cărțile Agathei ChristieAgatha Christie deschide seria marilor mistere cu o piesă de teatru care se joacă și în zilele noastre, fascinând publicul de zeci de ani
Întâlnirea cu editorul Pierre-Jules Hetzel a condus la seria de opere grupate sub genericul „Călătorii extraordinare”, care include titluri celebre precum O călătorie spre centrul Pământului, 20.000 de leghe sub mări sau Ocolul Pământului în 80 de zile.
Cum să faci ocolul Pământului, fără prea multe ocolișuri?
Simplu, pui un pariu pe 20.000 de lire sterline că reușești să dai o tură Terrei în 80 de zile, îți iei valetul și pornești, mai ales dacă ești un gentleman, pentru care cuvântul dat e mai presus de orice. Cel puțin, așa a procedat Phileas Fogg. Noul său valet, Passepartout, înlocuitorul nefericitului care pierduse lupta cu gradele Celsius, se dovedește un secondant de nădejde, isteț și devotat. Cei doi își planifică traseul pe ruta: Londra - Egipt - India Bombay, Calcutta - Hong Kong, Victoria - Japonia, Yokohama - Statele Unite San Francisco, New York - Anglia, Liverpool și, în sfârșit Londra. Cu un total de 79 de zile și puțin noroc, cei doi aveau șanse să câștige prinsoarea.
Ce te poate împiedica să îți vezi visul cu ochii? Și pe acea vreme existau două impedimente majore: mersul trenurilor și poliția. Se pare că obiceiul livrării șinelor la fier vechi nu își are, totuși, originea în România, Phileas având de înfruntat problema căii ferate care se termină brusc în câmp, tocmai în India. Tot răul spre bine, cum se zice, pentru că asta l-a condus la viitoarea sa soție, Aouda, pe care rudele se pregăteau să o prăjească la foc mic, în amintirea defunctului ei soț, conform tradiției.
Poliția britanică nu dezminte agerimea tagmei și detectivul Fix îl urmărește/terorizează pe Fogg, confundându-l cu un spărgător de bănci. Pe vapor, în tren, călare pe elefanți și folosind diverse vehicule terestre, eroii cărții ne poartă prin lume și istorie într-o călătorie plină de farmec și emoție, pe care merită să o citești și recitești la orice vârstă.
Expediția Kon-Tiki, cu pluta din Peru, în PolineziaE bine sau e rău să fii dus cu pluta? Uneori, este extraordinar, așa cum au dovedit-o membrii expediției Kon-Tiki, care au străbătut Oceanul Pacific.
Ocolul Pământului în context istoric
Cartea a fost scrisă într-o perioadă dificilă atât pentru Franța, cât și pentru autor. În timpul războiului franco-prusac (1870-1871), Jules Verne era încorporat în paza de coastă, avea dificultăți financiare, neprimind drepturile de autor pe cărțile scrise anterior, iar tatăl său murise recent. Cu toate acestea, ideea cărții îi stârnea imaginația și entuziasmul.
Secolul al XIX-lea a fost o perioadă a marilor descoperiri și invenții, inclusiv în domeniul comunicațiilor și transportului, ceea ce i se părea fascinant atât lui Jules Verne cât și opiniei publice. În special, trei născociri au făcut ca o călătorie în jurul lumii să devină relativ accesibilă oricui: prima cale ferată transcontinentală în America (1869), interconectarea liniilor de tren de pe teritoriul Indiei (cu micile scăpări aferente), (1870) și deschiderea Canalului de Suez (1869). Globalizarea turistică se cocea încet, dar sigur, aducând confortul în viața iubitorilor de aventură. Cartea este așadar o reprezentare a realității în care trăia autorul și un portret memorabil al Imperiului Britanic „în care soarele nu apune niciodată”. În același timp, temperamentul și obiceiurile englezilor sunt creionate atent și trecute prin filtrul viziunii franceze asupra vecinilor de peste Canal.
Pentru că, inițial, cartea a fost publicată sub formă de foileton, iar datele erau apropiate de cele ale momentului, mulți cititori au crezut că e vorba de un jurnal de călătorie real. Companii maritime și feroviare au cerut să își facă reclamă în paginile serialului. Nu se știe dacă Verne a acceptat, însă anumite descrieri de trenuri și vapoare lasă loc de interpretare. Călătoria cu balonul este asociată frecvent cu eroii cărții, grație filmului, căci în paginile romanului, ei nu călătoresc în acest mod. Se gândesc la această posibilitate, dar Phileas renunță la idee, considerând-o „foarte riscantă și, oricum, imposibilă”. Probabil că Cinci săptămâni în balon, care apăruse anterior și se bucurase de mare succes, și-a pus amprenta și asupra Ocolului...
Nautilus, un american la Polul NordSubmarinul atomic Nautilus a fost primul vas care a traversat Polul Nord geografic, trecând pe sub calota arctică de gheață
Viața bate cartea
După apariția romanului, mulți amatori de adrenalină au încercat să urmeze traseul lui Phileas Fogg, adesea impunându-și propriile constrângeri și standarde.
În 1889, Nellie Bly a plecat într-o călătorie în jurul lumii, pe care spera să o finalizeze în 80 de zile, trimisă de ziarul la care lucra, The New York World. A reușit să ducă la bun sfârșit misiunea în 72 de zile, aranjând și o întâlnire cu Jules Verne pe traseu, la Amiens. Cartea scrisă de ea, Ocolul Pământului în 72 de zile, a devenit un best seller.
În 1903, James Willis Sayre, un critic de teatru din Seattle, a stabilit recordul mondial pentru înconjurul lumii folosind transportul public la 54 de zile, 9 ore și 42 de minute. În 1908, Harry Bensley a pus pariu că va face ocolul pământului pe jos, purtând o mască de fier. Norocul lui, cu multe ghilimele, a fost că izbucnirea primului război mondial l-a scăpat de corvoadă. Nicholas Coleridge, în 1984, a reprodus călătoria lui Phileas Fogg, în 78 de zile, scriind, firesc, la rândul lui, o carte cu titlul Ocolul Pământului în 78 de zile. Unul din actorii care au jucat în serialul Monty Python, Michael Palin, a parcurs un traseu similar în 1988, fără a folosi avionul, în cadrul unui documentar televizat intitulat: Michael Palin: În jurul lumii în 80 de zile. A făcut drumul în 79 de zile și 7 ore.
Începând cu anul 1993, se acordă Trofeul Jules Verne vasului care navighează în jurul lumii fără oprire, în cel mai scurt timp.
În 2009, 12 vedete au pornit la drum, în cadrul unei acțiuni caritabile organizate de BBC Children In Need, refăcând traseul lui Phileas Fogg, cu scopul de aduna bani dedicați copiilor aflați în situații de criză.
Annie Londonderry, prima femeie care a făcut turul lumii pe bicicletăAnnie Londonderry, o femeie descurcăreață, care s-a dovedit capabilă să depășească toate obstacolele, pentru a finaliza călătoria în jurul lumii pe bicicletă
Echipa Optimistic Traveler, alcătuită din Muammer Yilmaz și Milan Bihlmann (aventurieri de profesie) au pornit să ducă la bun sfârșit provocarea de 80 de zile în jurul lumii, fără bani. Ei s-au descurcat fără bani și au reușit să strângă fonduri pentru cei care nu se descurcau la fel de bine - copiii din Haiti care aveau nevoie de educație.
În 2015, un grup de călători italieni, conduși de Luigi Cavallito, creatorul unor povești audio inspirate de situații și persoane reale întâlnite pe drum, a reluat etapele parcurse de Phileas Fogg și celelalte personaje ale cărții. Membrii grupului erau născuți între 1980 și 2000, iar proiectul își propunea să prezinte viața, proiectele și visele acelei generații. Și-au început călătoria de la același club ca și Fogg (Reform Club), la aceeași dată, 2 octombrie, și au revenit la Londra 80 de zile mai târziu, la 21 decembrie. S-au oprit la Paris, Torino, Atena, Cairo, Alexandria, Dubai, Mumbai, Kolkata, Hong Kong, Manila, Tokyo, Honolulu, San Francisco, New York și Dublin.
Probabil că și generațiile următoare vor găsi formule de a relua aventurile lui Phileas Fogg și Passepartout, expunându-și propriile idealuri, pentru că o călătorie rămâne oricând un mijloc de (auto)cunoaștere și de evoluție.
Referințe: