16 ianuarie 1412

Familia Medici devine sponsor oficial al papalității

ServiciiMonica

Medici de familie

Giovanni di Bicci de Medici a pornit roata istoriei pentru familia sa, care a ajuns, în timp, să conducă republici și chiar întreaga creștinătate prin papii pe care i-a dat. Datorită istețimii, diplomației și alianțelor strategice, Giovanni s-a ridicat pe sine și familia sa în topul personalităților din Italia Renascentistă. La 16 ianuarie 1412, banca înființată de familia Medici devenea oficial susținătorul financiar al instituției papale, iar membrii săi primeau titlul de „bancheri ai lui Dumnezeu”.

La famiglia

Povestea familiei Medici începe în secolul al XII-lea, când membrii ei s-au mutat din localitatea toscană Cafaggiolo în Florența, aici ajungând una din cele mai bogate și influente dinastii europene. Averea și bogăția lor au plecat de la banala îndeletnicire a creșterii oilor, valorificând lâna pentru producția de textile aflată în plin avânt. Au știut să exploateze inteligent tendințele economice ale epocii și au investit profitul în tranzacții financiare. Banca Medici a devenit una din cele mai prospere și respectate instituții din Europa, iar Medici una dintre cele mai, dacă nu chiar cea mai, bogată familie a vremii sale. Ei au introdus sistemul de contabilitate în partidă dublă, pentru a ține mai bine evidența debitelor și creditelor.

Banca Medici, așa cum arăta în secolul al XV-lea (sursă imagine)

Giovanni, cel care a dat startul prosperității în familia Medici, nu și-a dorit funcții politice, însă și-a folosit influența pentru a determina oficialitățile florentine să reformeze sistemul de taxe. Această mișcare i-a adus aprecierea cetățenilor din Florența și au asigurat suportul politic pentru generațiile următoare.

Domul lui Brunelleschi a deschis porțile Florenței către RenaștereUimitoarea cupolă a Domului din Florența, realizată de Filippo Brunelleschi, un meșter aurar, reprezintă o capodoperă a talentului și ingeniozității

Cosimo de Medici

Fiul cel mare al lui Giovanni, Cosimo (1389-1464), a preluat puterea în 1434 și a condus Florența ca monarh neîncoronat pentru tot restul vieții sale. Cunoscut în istorie drept Cosimo cel Bătrân, a fost un patron devotat al curentului umanist și al artelor, sprijinind nume mari ale Renașterii italiene precum Ghiberti, Brunelleschi, Donatello sau Fra Angelico. Cosimo a mutat birourile oficialităților florentine într-o clădire numită Uffizi și a întemeiat acolo un mic muzeu. Clădirea este astăzi faimoasa Galerie Uffizi, care găzduiește numeroase capodopere ale artei din perioada lui Cosimo de Medici. În timpul domniei sale, a fiilor săi și, mai ales, a nepotului său, Lorenzo Magnificul, cultura renascentistă a înflorit și Florența a devenit centrul artistic al Europei.

Galeria Uffizi din Florența, întemeiată de Cosimo de Medici (sursă imagine)

Cosimo a stabilit un sistem de alianțe în beneficiul băncilor sale și în detrimentul concurenței. În stil Cosa Nostra, a cumpărat favoruri cu bani grei. Prin aceste metode, Cosimo a ajuns să controleze aproape fiecare domeniu economic din viața Florenței. Și-a extins imperiul financiar în toată lumea cunoscută pe atunci, de la Barcelona la Cairo. În scurt timp, banii veneau către Banca Medici din toate localitățile și parohiile europene. Papa însuși, alegând Banca Medici pentru a-și finanța cheltuielile a deschis familiei baierele pungilor Bisericii, care, trebuie spus că erau extrem de generoase pe atunci. Casa Medici a dovedit că banii pot aduce puterea, fără un drept sau titlu nobiliar dobândit prin naștere. Din fericire pentru noi, și-au folosit banii și puterea în scopuri nobile, investind într-un domeniu care le-a asigurat recunoștința posterității: Renașterea italiană. Cosimo l-a finanțat pe Brunelleschi, pentru a finaliza domul Catedralei din Florența, care reprezintă azi mândria și simbolul orașului. L-a adus pe Papa însuși pentru a sfinți catedrala, la terminarea sa, la mijlocul anilor 1430. Devenit patron al artelor și transformând Florența într-un spațiu al creației, recunoscut pe întregul continent, Cosimo și-a atras susținerea cetățenilor și rămânând în conștiința florentinilor drept Părintele Orașului.

Lorenzo Magnificul

Nepotul lui Cosimo, Lorenzo de Medici, cunoscut drept Magnificul, a continuat opera bunicului său, fiind un susținător dedicat al artiștilor din toate domeniile creației. Dacă putem admira opere ale unor genii renascentiste precum Botticelli, Leonardo da Vinci sau Michelangelo, îi datorăm lui, în mare măsură, acest privilegiu.

Michelangelo, un artist genial, între Florența și RomaMichelangelo Buonarroti, un gigant al Renașterii, sculptor, pictor, arhitect, poet, format la curtea lui Lorenzo di Medici, a împodobit arta universală cu opere nemuritoare

El însuși poet, Lorenzo și-a pus curtea la dispoziția artiștilor, găzduindu-i, susținându-i financiar și comandându-le capodopere. Printre cele mai cunoscute se numără sculpturile lui Michelangelo, Ziua și Noaptea, Aurora și Amurgul, din Capela Medici, care adăpostește cavoul familiei în Basilica San Lorenzo din Florența. A înființat o școală publică de artă, pentru a oferi șansa afirmării unui număr cât mai mare de tineri talentați. Puterea pe care a dobândit-o și recunoștința pe care i-o purtau artiștii e reprezentată cel mai convingător în opera lui Botticelli, Adorația Magilor. Aici, pictorul îi înfățișează pe membrii familiei Medici, în ipostaza magilor care îngenunchează în fața lui Isus.

Adorația Magilor, pictura lui Botticelli, care poate fi admirată la Galeria Uffizi din Florența (sursă imagine)

Lorenzo a fost un lider carismatic și un fin iubitor al frumosului, însă pe plan financiar nu a fost un administrator prea eficient. A reușit totuși, să continue sistemul de alianțe, prin mariaje avantajoase și achiziții de onoruri. L-a convins pe Papa Inocențiu al VIII-lea să-l numească pe Giovanni de Medici, fiul său, cardinal al Bisericii Santa Maria in Dominica în data de 8 martie 1489, la vârsta de 13 ani ceea ce i-a permis acestuia, ulterior, să devină Papa Leon al X-lea. Giovanni a primit o educație aleasă la curtea umanistă a tatălui său, de la oameni precum Angelo Poliziano, Pico della Mirandola, Marsilio Ficino șiBernardo Dovizio Bibbiena. Influența familiei Medici a crescut, într-adevăr, prin aceste demersuri, însă conturile din bancă au început să scadă. Înspre finalul domniei sale, Lorenzo a fost confruntat cu o creștere a fanatismului religios, susținut de criticile călugărului Savonarola, care îl condamna pentru așa zisa depravare în domeniul artistic și de subminarea puterii bisericești.

Chiar dacă puterea financiară a familiei a mai scăzut, descendenții lui Cosimo și Lorenzo vor avea destine strălucite. Copilul lui Piero, fiul lui Lorenzo, botezat cu numele ilustrului său bunic, avea să recâștige puterea în Florența pentru familia sa. Fiica lui Caterina (1519-1589), va deveni regină a Franței și mamă a regilor Franței: Francisc al II-lea, Carol al IX-lea și Henric al III-lea. Familia Medici avea să mai dea încă o regină a Franței, pe Maria, căsătorită cu Henric al IV-lea, mama lui Ludovic al XIII-lea.

Richelieu, un cardinal mai presus de regeCardinalul Richelieu, numit de Ludovic al XIII-lea în funcția de prim-ministru a fost, pe vremea lui, cel mai puternic om din Franţa

Din familia Medici s-au înălțat în cea mai înaltă demnitate a creștinătății patru papi: Leon al X-lea, Clement al VII-lea, Pius al IV-lea și Leon al XI-lea. Genele familiei s-au amestecat mai departe cu cele ale marilor case regale și nobiliare din întreaga Europă. Noi le suntem azi recunoscători pentru că profiturile lor, obținute din activități atât de puțin poetice precum creșterea oilor, textile și bănci, au susținut artiști și opere de artă care continuă să facă lumea un loc mai frumos, după veacuri întregi.

Referințe:

historybytez.com history.com study.com

Lecturi suplimentare

Folosim cookies-uri pentru personalizarea conținutului și altele. Continuând, acceptați folosirea acestora. Accept